سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۵۶

اخبار

برگزاری کلاس آموزشی اقدامات حین شرایط اضطراری در مراکز درمانی ویژه کارکنان اداری و حراست بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور

آموزش این بهداشت و درمان ، جهت آماده سازی کارکنان امور اداری و حراست برای مواجهه با شرایط اضطراری اقدام به برگزاری یک دوره کلاس های آموزشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، آموزش این بهداشت و درمان ، جهت آماده سازی کارکنان امور اداری و حراست برای مواجهه با شرایط اضطراری اقدام به برگزاری یک دوره کلاس های آموزشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز نمود.

در این کلاس آموزشی محسن نوری دکترای سلامت در حوادث و بلایا و کارشناس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، با اشاره به لزوم ارادی نمودن رفتار پرسنل مراکز بهداشتی و درمان در مقابله با شرایط اضطراری از طریق برگزاری مداوم کلاس های آموزشی دراین زمینه ، به تعریف مخاطره ، خطر ، آسیب پذیری ، بلایا ، فوریت و ... نمود.

مهمترین اصل در خصوص اقدامات در شرایط اضطراری را دانستن معنای واژه خطر و آموزش آن به دیگران ، علی الخصوص فرزندان دانسته گفت ، خطر دارای فرمولی ساده و در عین حال حیاتی است به شرح زیر :

                                                             خطر=   مواجهه  *  مخاطره 
                                                                                ظرفیت        

که در آن منظور از مخاطره ، احتمال آسیب زدن می باشد ( همانند سیل ، زلزله و ...)

ظرفیت ، نیروی بالقوه می باشد.

این فرمول بدین معنی است که در شرایط اضطراری ، برای کم کردن خطر و حتی خنثی نمودن آن بایستی از مواجهه مستقیم از عامل خطر دوری نمود و مخاطره احتمالی را کمتر نموده و ظرفیت مقابله با آن را افزایش داد که هرچه مواجهه با خطر و مخاطره کمتر و ظرفیت بالاتر باشد میزان خطر کاهش خواهد یافت. مثلا در مقابله با شرایط خطر سیل ، هر چه از مسیر آن دور تر باشیم ( مواجهه) ، استفاده از امکانات برای هشدار به دیگران ( افزایش ظرفیت ) احتمال خطر کمتر خواهد بود.

سپس به انواع اقدامات برای مقابله با شرایط اضطراری پرداخته و تخلیه را مهمترین اقدام عنوان نمود.

البته تخلیه به معنای واقعی کلمه ، چراکه تخلیه می تواند شامل جاگیری مناسب در محل حادثه نیز باشد ( بعنوان مثال در زمان زلزله جایگیری در محل های مناسب موجود در فضای اداری بهترین گزینه می تواند باشد) و انواع تخلیه که شامل عمودی ( از طبقات بالا به پایین ساختمان ) ، افقی ( از یک سالن موجود در یک طبقه به سالن دیگر) و یا تخلیه کلی ( خارج نمودن تمامی افراد و امکانات از ساختمان به خارج از محل) را تعریف و تشریح نمود.

در ادامه سیستم ICS  از سامانه های هشدار در زمان اضطراری را توضیح داده و بیان کرد این سامانه یعنی فرماندهی نه مدیریت یا رهبری یک حادثه ، بدین معنی که فرد مسئول این سامانه ممکن است از مدیران و مسئولان آن سازمان نباشد.


کلاس شرایط اضطراری-4
کلاس شرایط اضطراری-3
کلاس شرایط اضطراری-2
کلاس شرایط اضطراری-1
۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ۰۹:۰۷
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۷۱۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید