سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۲۳:۰۲

اخبار

متخصص عفونی ؛ هپاتیت C تا سال 2030 ریشه کن خواهد شد.

با توجه به برنامه کل کشوری و شبکه هپاتیت ایران ریشه کنی هپاتیت C تا سال 2030 می باشد ، پیرو این موضوع اینجانب با یکی از همکاران دانشجوی کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی موضوع پایان نامه ای در زمینه پیشگیری و درمان هپاتیت C انتخاب نموده ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ،  آقای دکتر علی اصغر سودی متخصص عفونی یکی از پزشکان متخصص پرتلاش و متعهد این بهداشت و درمان می باشد که با وجود مشغله کاری بعنوان مسئول درمانگاه ارومیه ، با ویزیت دو روز هفته در پلی کلینیک تخصصی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور و شرکت در جلسات هفتگی کمیسیون پزشکی ارائه خدمت به جمعیت طبی صنعت نفت شمالغرب کشور می نماید. ایشان علاوه بر مسئولیت های ذکر شده با برگزاری کلاس های آموزشی در خصوص بیماری های عفونی و راه های کنترل و پیشگیری از آنها نیز فعالیت نموده چندین دوره آموزشی برای کارکنان و خانواده های صنعت نفت شمالغرب کشور سعی در ترویج فرهنگ مبارزه و پیشگیری مقدم بر درمان بیماری های عفونی دارند و با دادن پیشنهاداتی در خصوص استفاده از لوازم بهداشتی استاندارد در مراکز درمانی پلی کلینیک تخصصی بهداشت ودرمان صنعت نفت شمالغرب کشور آغاز کردند.

با ایشان مصاحبه ای داشته ایم که در زیر می خوانید.

دکتر سودی

آقای دکتر از چگونگی ورود خود به صنعت نفت برای خوانندگان بگوئید

در اسفند ماه 1377 بدنبال اعلام نیاز بهداری و بهداشت تبریز ، با قبولی در آزمون دستیاری ، گذراندن مراحل گزینش و استخدامی و با کسب نمرات بالا بعنوان مسئول درمانگاه ارومیه شروع بکار نمودم.

با توجه باینکه قبل از ورود من به صنعت نفت ، درمانگاه ارومیه توسط یک نفر پزشک عمومی قراردادی که توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی استان آذربایجان غربی جذب شده بود اداره می شد با حضور اینجانب علاوه بر انجام خدمات ویزیت و درمان ، رسیدگی به امور درمان ، تائید نسخ ، تائید اسناد پزشکی و توسعه درمانگاه ارومیه در دستور کار من قرار گرفت و تا کنون با افزایش واحدهایی چون دندانپزشکی و ... امروزه شاهد تغییر از درمانگاه به پلی کلینیک بهداشت و درمان ارومیه هستیم که اینها نبود با حمایت و مساعدت های رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور آقای دکتر حسینعلی زاده.

در سال 1389 با شرکت در  آزمون سراسری ، از رشته تخصصی داخلی (عفونی) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قبول شدم که با تحصیل در دانشگاه در سال 1393 فارغ التحصیل گردیدم که از آن زمان تا کنون دوباره بعنوان مسئول امور درمان ارومیه و همچنین در پلی کلینیک تخصصی بعنوان متخصص داخلی 2 روز در هفته ارائه خدمت می نمایم . البته بعنوان متخصص در جلسات هفتگی کمیسیون پزشکی نیز شرکت می نمایم.

آقای دکتر سودی لطفا کمی در خصوص رشته خود ، مواردی که در طول خدمت در بهداشت و درمان صنعت نفت به آنها برخورد کردید توضیح دهید.

خوشبختانه با توجه به سیاست های پیشگیرانه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حیطه بیماریهای عفونی ، وضعیت کل پرسنل مناسب بوده و بیماریهای عفونی جدی وجود ندارد ولی در مورد هپاتیت های B , C تعداد کمی مشاهده شده است بخصوص در میان افرادی که در سال 1382 واکسیناسیون مربوطه به هپاتیت را انجام نداده اند و متاسفانه مبتلا شده اند که این افراد با مراجعه مرتب خود ، تحت نظر می باشند که بیماران قابل درمان نیز درمان گردیده اند.

البته شایان ذکر است پایش و ارزیابی از لحاظ عوارض بیماری هپاتیت در بیماران تحت نظر بصورت مرتب بررسی و انجام می گیرد.

و اما در خصوص بیماریهای شایع  و عفونت های ویروسی فصلی همانند آنفلوآنزا با توجه به آموزش های لازم ، برگزاری کلاس های آموزشی ، انجام واکسیناسیون پرسنل ، موارد جدی ابتلا هم در کارکنان و هم در جمعیت طبی تحت پوشش تقریبا ناچیز می باشند .

آقای دکتر لطفا از سوابق خارج صنعت نفت ، سوابق ایثارگری خود کمی برایمان بگوئید.

در خارج از صنعت نفت در بخش های دولتی و خصوصی بصورت نیمه وقت فعالیت دارم و گاهی با برگزاری کلاس های آموزشی و سینارهای بازآموزی ویژه پزشکان و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بعنوان استاد شرکت می نمایم و سعی در افزایش و ارتقای اطلاعات این عزیزان دارم.

در خصوص سوابق ایثار گری ، اینجانب برادر شهید بوده و سابقه حضور در جبهه در سال های 62 و 63 بعنوان بسیجی داوطلب در منطقه فاو را دارم.

آقای دکتر سودی چه پیشنهادی برای بهبود وضعیت بیماران دارید چه در درمان و چه برای پیشگیری از وقوع بیماری ؟

اولویت اصلی در کشور پیشگیری مقدم بر درمان می باشد و بیشتر بیماری ها بیماریهای غیر واگیر همانند چربی خون ، دیابت ، کمبود ویتامین D3 ، کم کاری تیروئید و فشا رخون می باشد و طبعا اولویت های پیشگیری و درمان بایستی در این حیطه باشد و همچنین با توجه به استرس زا بودن مراکز صنعتی و کمی تحرک در میان کارکنان ، توصیه اینجانب توجه جدی و ویژه همکاران به حوزه کاری پزشکی خانواده می باشد و همچنین با انجام معاینات طب صنعتی مخصوصا مشاوراتی که در طب صنعتی مثل مشاوره های تغذیه و پایش های بعد از معاینات توجه گردد.

و در پایان سخن آخر ؛

با توجه به  برنامه کل کشوری و شبکه هپاتیت ایران ریشه کنی هپاتیت C تا سال 2030با توجه به  برنامه کل کشوری و شبکه هپاتیت ایران ریشه کنی هپاتیت C تا سال 2030 می باشد ، پیرو این موضوع اینجانب با یکی از همکاران دانشجوی کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی موضوع پایان نامه ای در زمینه پیشگیری و درمان هپاتیت C انتخاب نموده ایم که با آن آقای دکتر حسینعلی زاده رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور  موافقت نمودند.

جناب آقای دکتر سودی از اینکه به ما وقت دادید و با وجود مشغله زیاد کاری در این مصاحبه شرکت کردید کمال تشکر را داریم.
۱۰ آبان ۱۳۹۶ ۰۸:۲۱
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۲,۴۹۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید