سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۳:۰۴
 

اخبار

کلاس آموزشی ارگونومی ویژه کلیه کارکنان بهداشت ودرمان صنعت نفت شمالغرب کشور برگزار شد

کلاس آموزشی ارگونومی از آموزش های عمومی برای کلیه کارکنان این بهداشت و درمان برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، کلاس آموزشی ارگونومی از گروه آموزش های عمومی امروز در سالن آموزش پلی کلینیک مرکزی برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی که توسط دکتر اعظم ملکی دکترای آرگونومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارائه شد ابتدا در مقدمه ای بر ارگونومی به تعریف واژه آرگونومی پرداخت وگفت ارگونومی از واژه ی Ergo به معنای کار و Nomous  به معنای قاعده و قانون ساخته شده است. و ارگونومی علمی است که برای تطبیق و تناسب تجهیزات ، محیط ، وظائف و روش های کاری با کاربران به کار می رود.

در تعریفی دیگر گفت ارگونومی ( یا فاکتورهای انسانی ) عبارت است از یک نظام علمی که در ارتباط با فهم تعامل بین انسان ودیگر اجزای یک سیستم و بکارگیری اطلاعات ، تئوری و روش های مناسب جهت بهبود رفاه انسان و عملکرد کل سیستم.

سپس دکتر ملکی بیان داشت ؛ ارگونومی به کار بردن اطلاعات علمی درباره انسان در طراحی اشیاء ، نظام ها و محیط های مورد استفاده انسان می باشد.

ارگونومی دانشی چند رشته ای است که اطلاعات مربوط به ظرفیت های هر انسان ( توانائی ها ، محدودیت ها و ظرفیت های فیزیکی و روانی ) را گرد آوری کرده و آنها را در طراحی مشاغل ( کار) ، محصولات ، سیستم های در ارتباط با انسان ، مکان های کار و تجهیزات با هدف پیشگیری از بروز مشکلات و آسیب های مربوط به سلامتی و بهبود و بهینه سازی کارائی ، بهره وری و کیفیت بکار می برد.

کاربرد ارگونومی در کشور های در حال توسعه بسیار زیاد است چرا که شرایط نامطلوب کار ، فقدان برنامه های پیشگیری از آسیب دیدگی های ناشی از کار ، عدم هماهنگی تکنولوژیکی وارداتی با شرایط محیطی که تکنولوژی مورد استفاده قرار گرفته است موجب بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی می شود.

در ادامه دکتر ملکی گفت ؛

اگر به ارگونومی عمل نکنیم ؛


- هر یک روز غیبت کارمند به اندازه 2 تا 3 برابر حقوق روزانه هزینه دارد.

- خسارت ناشی از بیماری ها و حوادث ناشی از کار در غرب 5 تا 10 درصد سود صنایع است.

- هزینه ی فوق برای جامعه حدود 2 تا 3 درصد درآمد ناخالص ملی است.

- تقریبا 50 درصد بیماری ها ، حوادث و غیبت ها بدلیل عوامل خطر ارگونومیکی ایجاد می شوند.

- هزینه ی نقصان کیفیت ناشی از عدم رعایت ارگونومی 30 تا 40 درصد سود است.

اختلالات اسکلت - عضلانی مرتبط با کار نتیجه عدم تناسب بین فرد و کار است.

از جمله عوارض ناشی از عدم وجود تناسب بین فرد و کار ؛ بروز ناراحتی های جسمی و اختلالات اسکلتی - عضلانی می باشد.

* اختلالات اسکلتی - عضلانی ، اختلالات ماهیچه ها ، زردپی ها ، غلاف زرد پی ها ، اعصاب محیطی ، مفاصل ، استخوانها ، ربط ها و رگهای خونی هستند که یا در نتیجه وارد شدن استرس تکراری در طول زمان ایجاد می شوند یا حاصل یک ترومای آنی یا حاد می باشند.

* هنگامی که محیط کار و انجام وظیفه به بروز اختلالات اسکلتی - عضلانی کمک کند ، این اختلالات مرتبط با کار دانسه می شوند.

علائم اختلالات اسکلتی - عضلانی شامل ناراحتی ، درد ، خستگی ، ورم ، خشکی ، اختلالات حسی ، مور مور شدن ، محدود شدن دامنه حرکتی و کاهش کنترل حرکتی می باشد.

تحقیقات نشان می دهند که اختلالات اسکلتی - عضلانی مرتبط با کار مهمترین عامل از دست رفتن زمان کار ، افزایش هزینه ها و آسیب های نیروی کار به شمار می رود و یکی از بزرگترین معضلاتی است که ارگونومیست ها در سراسر جهان با آن روبرو هستند.

ارگونومی اداری :

ارگونومی اداری به طراحی دفتر کار می پردازد تا اینکه تجهیزات اداری همانند مانیتور ، ماوس و صفحه کلید ، همچنین عوامل محیطی مانند روشنائی و درجه حرارت با اصول ارگونومی مطابقت داشته باشد.

علت شیوع بیماری های تجمعی در کاربران کامپیوتر :


- حرکات تکراری

- وضعیت نامناسب بدنی

- نداشتن استراحت کافی

- طراحی بد ایستگاه کاری

- خستگی موضعی

- عدم آموزش

- عوامل روحی - روانی

ارگونومی4
ارگونومی3
ارگونومی2
ارگونومی1

 

 

۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۰۶
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۹۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید