سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۷:۲۹
 

اخبار

روش های ارتقاء سلامت نظام اداری در تبریز

نماینده بازرسی و رسیدگی به شکایات بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور روش های ارتقای سلامت نظام اداری را تشریح کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، خبرنگار این بهداشت و درمان با اکبر قهرمانی نماینده بازرسی و رسیدگی به شکایات مصاحبه کرد که ماحصل آن را در زیر می خوانید.

آقای قهرمانی لطفا در خصوص بازرسی و رسیدگی به شکایات در بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور بیشتر توضیح دهید ؟

اینجانب در سال 1394 طی حکم رئیس بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت دکتر طالع بعنوان نماینده بازرسی در غرب و شمالغرب شروع بکار کردم.

هدف از تعیین نمایندگان بازرسی در مناطق ، نظارت بر اجرای دقیق قوانین و پیشگیری از احتمال اقدام به فساد اداری می باشد.

قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد ، قانون مصوب مجلس در سال 1387 بوده و از سال 1390 تمام دستگاههای دولتی موظف به رعایت آن می باشند.

قانون گرائی ، آموزش ، شایسته سالاری ، پاسخگوئی ، انضباط اداری و مالی ، شفاف سازی ، کنترل و نظارت داخلی ، توسعه سامانه های الکترونیکی ، ایجاد الگوی مصرف و بهره وری ،9 شاخصی هستند که برای ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد باید توسط کلیه مسئولین واحد ها ، برنامه ریزی و مستندات ارائه شود.

در یک نظام اداری سالم ، مهم ترین اصل پایبندی به قانون به عنوان یک منشور اخلاقی است ، چراکه رعایت قانون در هر جایگاهی ، سلامت اداری را پدید آورده و حفظ می نماید.

لزوم اهمیت پیاده سازی قوانین سلامت نظام اداری : زمینه ساز رضایتمندی بوده و از بروز احساس تبعیض جلوگیری می کند.

از اهم وظائف واحد بازرسی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- به روز رسانی و آشنائی همکاران با قوانین و دستورالعمل ها و مقررات

- یکسان سازی خدمات و رفع انتظارات بی جا

- برگزاری کلاس های آموزشی و کارگروه ها

- نظارت بر اجرای قوانین و مقررات

- بررسی و حل و فصل مسائل و مشکلات مشاهده شده و ارائه راهکار و پیشنهادات تکمیلی و اصلاحی با هماهنگی روسا

- بازرسی های موردی ، دوره ای و مستمر

- جمع آوری اطلاعات و مطالعه پرونده های مالی / داروئی / کالا با هماهنگی روسای واحدها

- بازدید و بازرسی از بیمارستان ها و کلینیک های طرف قرارداد به جهت اجرای صحیح قوانین سازمان

- بررسی و بازدید عملکرد پیمانکاران با هماهنگی حسابرسی داخلی

رئیس بازرسی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بر اجرای قانون بدون ملاحظه افراد و جایگاه آنها تاکید کرده و گفت : قاطعیت درا جرای قانون و مقررات ضامن ارتقاء  سلامت اداری است و اطمینان داریم که هر کجا قانون نادیده گرفته شد ، تعدی به بیت المال صورت گرفته است.

تعارف و رودربایستی را یکی از مشکلات اصلی در سیستم اداری خوانده و اظهار داشت : هر فرد در هر جایگاهی باشد چه کارمند و چه مسئول ، باید در مقابل درخواست ها و توقعات غیر قانونی ایستادگی کند و با قاطعیت « نه » بگوید.

یکی دیگر از مشکلات ادارات را سهل انگاری در حفظ رمزها دانسته و افزود : رمز رایانه ، رمز عابر بانک ، رمز حقوقی و دیگر رمز ها بایستی محرمانه نگه داشته شود و نباید چنین تصور شود که ندادن رمز یعنی بی اعتمادی به طرف مقابل ، بلکه باید بدانیم که محرمانه نگهداشتن رمز یعنی حفظ اسرار شخصی و اداری و مصون نگه داشتن دوستان و همکاران از خطا.

پیشگیری از جرم را مقدم بر برخورد با جرم ذکر کرده و گفت : در هنگام پیشگیری ، با جرم مقابله می کنیم ولی در وقوع جرم با آن مبارزه می کنیم و بر این اساس مقابله با جرم برای ما بر مبارزه با آن ارجحیت دارد.

بهداشت و درمان در بین تمام قسمت های مختلف صنعت نفت ، یکی از سازمان هایی است که بیشترین ارتباط را با ارباب رجوع دارد و از این لحاظ کارکنان و خانواده های صنعت نفت دیدبانان خوبی برای ما هستند و معمولا قصورات و سهل انگاری ها را به شکل پیشنهاد ، انتقاد ، گلیه و شکایت ابراز می دارند و در حقیقت با این روش ها ، ما را در اصلاح امور کمک و راهنمایی می نمایند.

آقای قهرمانی با تشکر از توضیحات شما ، از وقتی که در اختیار ما قرار دادید کمال تشکر را داریم.

 

قهرمانی

 

۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۲۰
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۲,۰۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید