سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۲۷

اخبار

کلاس آموزشی اهمیت معاینات دوره ای در شناسائی بیماریها برگزار شد.

معاینات دوره ای اهمیت زیادی در شناسائی و کنترل زودرس بیماریها دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، کلاس آموزشی اهمیت انجام معاینات دوره ای در شناسائی ، درمان و کنترل زودرس بیماریها توسط دکتر مریم احضار مسئول پزشکی خانواده برای کارکنان این بهداشت و درمان و خانواده های جمعیت طبی تحت پوشش در سالن آموزش پلی کلینیک مرکزی برگزار شد.

در این کلاس آموزشی دکتر احضار به تشریح معاینات دوره ای در این بهداشت و درمان پرداخت و گفت معاینات دوره ای افراد تحت تکفل شاغلین و خانواده بازنشستگان توسط پزشکان و پرستاران خانواده و همکاران بهداشت و تنظیم خانواده به طور مرتب انجام می شود که در صورت عدم مراجعه جمعیت طبی ، با پیگیری های مستمر همکاران واحد بهداشت خانواده سعی در به انجام رساندن این معاینات دارند.

معاینات طب صنعتی که توسط پزشکان و پرستاران واحد سلامت و طب کار ( طب صنعتی ) انجام می گیرد که ویژه کارکنان می باشد.

وی هدف از انجام معاینات دوره ای را بررسی عوامل خطر ، مواجهات شغلی ، غربالگری بیماریهای مزمن غیر واگیر ، سنجش بینائی ، شنوائی ، سلامت دندان و دهان ، اسپیرمتری ، بررسی قلبی و عروقی و ... و نیز تکمیل پرسشنامه های موجود در واحدهای طب صنعتی و پزشکی خانواده دانست که توسط ستاد سازمان و وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی ارسال گردیده است .

دکتر احضار گفت ؛ گروه های شرکت کننده در معاینات دوره ای  برای سلامت خانواده شامل ؛ کودکان 0-8 سال که در آن برنامه پایش رشد و پایش تکامل به نام ASQ صورت می پذیرد.

نوجوانان دختر و پسر 8 تا 18 ساله ، که معاینات و آزمایشات و مراقبت های شنوائی ، بینائی ، دندانپزشکی ، روان سنجی و ... است.

افراد بالای 18 سال ، معاینات و آزمایشات غربالگری ، سلامت دهان و دندان و تکمیل پرسشنامه های مربوطه

زنان در سنین یائسگی و باروری که مطابق دستورالعمل کشوری انجام آزمایش پاپ اسمیر ، ماموگرافی و ... مد نظر می باشد.

در بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن غیر واگیر ( دیابت ، فشار خون بالا و ...) غربالگری صورت می پذیرد.

در ادامه دکتر احضار گریزی به تعریف سازمان بهداشت جهانی WHO زد و گفت تعریف سلامتی از نظر WHO برخورداری از آسایش کامل در ابعاد جسمی ، روانی و اجتماعی می باشد نه صرفا نبود بیماری.

ایشان دلیل ایجاد پزشکی سلامت نگر را ، بودجه محدود سلامت ، عام المنفعه بودن خدمت سلامت ، حفظ سلامتی افراد و ارتقا آن ، امکان پیشگیری در برخی بیماریها ، توانمند نمودن افراد برای حفظ سلامتی ، داشتن بهترین کیفیت زندگی ممکن با کمترین هزینه ممکن دانست.

دکتر احضار افزایش روزافزون بیماریهای مزمن غیر واگیر همچون دیابت ، فشار خون بالا ، چربی خون و وزن بالا رادر گذر زمان از مشکلات بسیار مهم امروزی دانست و گفت تغییر اپیدمیولوژیک باعث کمتر شدن شیوع و بروز بیماریهای واگیر و میکروبی و ویروسی و افزایش بیماریهای مزمن غیر واگیر است که نتیجه زندگی مایشنی امروزی است.

وعوامل خطر بیماری های مزمن غیر واگیر برخی شناخته شده و بعضی ناشناخته و برخی قابل تغییر و یا غیر قابل کنترل می باشند.

دکتر احضار سایر بیماریهای شناخته شده مزمن قابل پیش بینی و غربالگری را انواع سرطان ها مانند پروستات ، پستان ، کولون (روده بزرگ ) و گردن رحم و بیماریهایی مثل کبد چرب ، بیماریهای عروقی قلبی و مغزی و بیماریهای حاصل از مواجهات شغلی دانست و گفت در معاینات دوره ای این موارد برای افراد در معرض خطر بررسی می شوند..

در ادامه وی گفت ؛ یکی از مهمترین عملکرد ها در حوزه سلامت کار و خانواده ، بررسی عوامل خطری است که افراد مراجعه کننده دارند. شناسائی عوامل خطر و رفع یا کنترل آنها کمک زیادی به پیشگیری از بیماریها می کند.

اگر برای انجام معاینات مراجعه کرده باشید فرم خاصی برای بررسی سوابق بیماری خود و خانواده تکمیل نموده اید که پزشک با دیدن علایم خطر در مورد چگونگی برخورد با آنها به فرد آموزش می دهد و نسبت به چگونگی مراقبت بعدی تصمیم می گیرد.

وی در درمان بیماریهای مزمن غیر واگیر ، بخش بسیار مهم معاینات دوره ای را آموزش فرد دانست که در موارد ؛ نوع عوامل خطر ، چگونگی کنترل این عوامل ، نوع بیماریها ، نتایج آزمایشات ، نوع تغذیه ، زمان مراجعه بعدی ، نحوه مصرف داروها و روش های اصلاح شیوه ی زندگی و لزوم مراجعه به سطوح بالاتر صورت می گیرد.

 


معاینات4
معاینات3
معاینات2
معاینات1
۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۸۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید