سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۰۵

اخبار

برگزاری کلاس آموزشی کمک های اولیه ، امداد و حمل مصدوم در بهداشت ودرمان صنعت نفت شمالغرب کشور

کارکنان خدمات و رانندگان با کمک های اولیه ، امداد و حمل مصدوم آشنا شدند.

به پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، در راستای توانمندسازی کارکنان خدمات و رانندگان در مواقع مورد لزوم و اضطراری با کمک های اولیه ، امداد رسانی و حمل مصدوم ، آموزش این بهداشت و درمان ، کلاس آموزشی را با همین عنوان برگزار کرد.

در این کلاس آموزشی که بمدت دو روز برگزار شد رانندگان و کارکنان خدمات با کمک های اولیه و بصورت عملی نیز با روش های انجام آن آشنا شدند.

سعید صادق زاده کارشناس فوریت های پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، تعریفی از  کمک های اولیه نموده و گفت ؛ اقداماتی که هنگام وقوع حوادث برای جلوگیری از مرگ ، پیشگیری از صدمات و عوارض بعدی و یا کاهش درد و رنج مصدوم پیش از رسیدن پزشک و یا انتقال او به مراکز درمانی بعمل می آید گفته می شود.

وی هدف از کمک های اولیه را نجات جان مصدوم ، جلوگیری از وخیم تر شدن حال مصدوم ، افزایش احتمال بهبودی مصدوم ، کاهش درد و رنج مصدوم دانست و گفت تا بحال برایتان اتفاق افتاده است که از اقوام ، عزیزان و نزدیکانتان کسی بر اثر سکته قلبی بمیرد ؟ در صحنه تصادفی حضور داشته اید ؟ چه کمکی به مجروحان آن توانسته اید انجام دهید ؟ فکر کرده اید که اگر شما و عزیزانتان در آن تصادف مصدوم می شدید چه کمکی به همراهانتان می توانستید انجام دهید ؟ حادثه فقط مربوط به دیگران نیست ، برای ما هم اتفاق می افتد ، ولی آیا آمادگی کمک به نزدکانمان را داریم ؟

آیا می دانید گاهی بایک حرکت ساده می توانید جان فردی را نجات دهید ؟

آیا می دانید بسیاری از این افراد که کوچکترین نبضی هم ندارند را می توان نجات داد ؟

در مورد تصادف چه ؟ آیا می دانید که ...

کمک های اولیه آموختن کمک به همنوع در بدترین موقعیت ها و ضروری ترین شرایط است که بتوانیم در حوادث درست عمل کنیم و جلوی عمل اشتباه دیگران را نیز بگیریم.

صادق زاده در خصوص ارزیابی صحنه حادثه گفت ؛ هنگامی که شما به صحنه حادثه می رسید نیاز دارید یک ارزیابی فوری و اولیه از اطلاعات ، نوع حادثه ، بزرگی حادثه ، میزان خسارت و تعداد مصدومان داشته باشید.

اطلاعات جمع آوری شده از این مرحله در تعیین میزان فوریتی بودن حادثه ، کمک می کند. در مواقع اضطراری و در صحنه حادثه استفاده از حواس بسیار مهم است  و استفاده از حواس پنجگانه به شما این امکان را می دهد که کوچکترین بوی گاز را احساس کنید و یا صدای یک جرقه الکتریکی را در جاده به خوبی بشنوید یک نگاه سریع به اطراف خود داشته باشید تا بتوانید وسعت حادثه را تخمین بزنید و از امن بودن محیط اطمینان حاصل کنید.

وی روش مواجهه را ارزیابی مقدماتی مصدوم دانست و گفت: هدف از ارزیابی اولیه تعیین مشکلات تهدید کننده ی حیات و رسیدگی و مراقبت سریع به مشکلات می باشد. بنابراین ابتدا هوشیاری مصدوم بایستی مورد توجه قرار گیرد که برای تعیین وضعیت هوشیاری به روش GCS توصیه می شود.

صادق زاده کنترل تنفس را مرحله بعدی ارزیابی دانست و گفت : در بررسی تنفس باید سه مسئله را مشخص ساخت ، عمق ، تعداد و نظم تنفس .

تعداد تنفس عبارت است از تعداد دم یا بازدمی که در یک دقیقه انجام می شود که در بزرگسالان 12-20 بار دقیقه می باشد که در اطفال این رقم به 20-24 باردقیقه می رسد.

ضربان قلب سومین عامل مهم برای کنترل است که با قرار دادن گوشی پزشکی یا گوش در روی قفسه سینه می توان صدای قلب را شنید و از ضربان آن مطمئن شد. عدم احساس ضربان قلب دلیل مرگ نیست.

نبض ، کنترل درجه حرارت بدن مصدوم ، فشار خون و روش های اندازه گیری فشار خون ، رنگ پوست ، کنترل مردمک چشم مصدوم از اقدامات بعدی است.

CPR یا احیای قلبی - ریوی در بزرگسالان و کودکان و نوزادان از دیگر مباحثی بود که صادق زاده بطور کامل توضیح داد .

سپس در روز دوم کارکنان خدمات و رانندگان بصورت عملی با روش های انتقال مصدوم ، آشنایی با وسایل موجود در آمبولانس و روش های استفاده از آنها در مواقع اضطراری آشنا شدند.

کمک اولیه8
کمک اولیه7
کمک اولیه6
کمک اولیه 5
کمک اولیه4
کمک اولیه3
کمک اولیه2
کمک اولیه1

 

۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۰
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۸۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید