سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۱۲
 

اخبار

برگزاری کلاس آموزشی توصیه های بهداشتی کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا

کلاس آموزشی توصیه های بهداشتی برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا برای کارکنان و جمعیت طبی تحت پوشش برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، کلاس آموزشی با عنوان آنفلوآنزا در سالن آموزش پلی کلینیک مرکزی برای کارکنان و جمعیت طبی تحت پوشش برگزار شد.

در این کلاس آموزشی دکتر احضار پزشک خانواده و دکتر تقی زاده پزشک صنعتی با ارائه مطالبی مفید و کاربردی در خصوص آنفلوآنزا و روش های کنترل و پیشگیری از ابتلا به آن ، اقدام به آگاه سازی همگان در برخورد با این بیماری نمودند.

ایشان در ابتدا عوامل ایجاد بیماری و انواع آن را تشریح کرده و گفتند : آنفلوآنزا یک بیماری حاد تنفسی است. سپس اهمیت آنفلوآنزا را در سرعت انتشار ، زیاد بودن مبتلایان و احتمال عارضه های شدید دانستند.

دکتر احضار در خصوص علائم آنفلوآنزا گفت : علایم بطور ناگهانی ، بعد از دوره کمون ( نهفته ) یک تا دو روزه شروع می شود که عبارتند از ؛ تب ( تب مهمترین و اصلی ترین علامت است ) ( بالای 38 درجه )- سرفه دردناک است و فرد احساس پاره شدن مجاری تنفسی را دارد - گلو درد نسبتا شدید - درد استخوان و عضله ( از خفیف تا بسیار شدید ) است که در برخی مواقع احساس گرفتگی بینی - لرز - ضعف -سر درد و گاهی شکم درد و اسهال نیز از سایر علایم است که ممکن است دیده شود.

دکتر تقی زاده برای جلوگیری از انتشار ویروس راه های متعددی را بیان کرد و گفت : مهمترین راه شستن مکرر دستها است که راهنمای شستشوی درست دستها در همه جا و نزدیک آبخوری ها ساختمان پلی کینیک نصب شده است و از دیگر راهها رعایت فاصله با فرد بیماری ( حدود یک متر)- خودداری از دست دادن و روبوسی -جدا سازی افراد بیمار از افراد سالم - پوشاندن صورت توسط آرنج یا دستمال کاغذی در زمان عطسه یا سرفه  توسط فرد بیمار - تهویه فضاهای بسته هر چند ساعت یکبار و ضدعفونی مرتب سطوح بخصوص دستگیره ها در مکانهای عمومی .

استفاده از ماسک برای کادر بهداشتی که با بیماران سروکار دارند مفید است و استفاده از ماسک در اتاق بیمار برای مراقب بیمار ، می تواند پیشگیری کننده باشد.

سپس وی گفت : استفاده از ماسک برای مردم عادی ضرورت ندارد.

دکتر احضار افراد « در معرض خطرات تنفسی » بیماری آنفلوآنزا را تشریح کرد و گفت : افراد دارای مشکلات طبی همزمان - هر گونه وضعیتی که تخلیه ترشحات تنفسی را مختل سازد ( مثل بیماری های عصبی عضلانی ، فلج مغزی ، سکته مغزی ) - آسم یا دیگر بیماری های ریوی مزمن - بیماری قلبی- بیماری کبدی مزمن ( کبد چرب بی علامت و یا درجه پائین مد نظر نمی باشد) - بیماری کلیوی مزمن و سرکوب ایمنی - افراد دارای اختلالات متابولیک مانند دیابت قندی - چاقی مرضی - گروه های خاص - بزرگسالان بالای 65 سال و کودکان زیر 5 سال همچنین بزرگسالانی که در مراکز نگهداری به سر می برند و همچنین زنان باردار می باشند.

دکتر تقی زاده در خصوص میزان ماندگاری ویروس آنفلوآنزا در سطوح گفت : بر روی پلاستیک و استیل بیش از 24 ساعت و بر روی پارچه - کاغذ و نسوج بمدت 8 تا 12 ساعت ماندگاری دارد.

وی سپس دوره سرایت را یک روز قبل از تا هفت روز بعد از زمان بروز علایم اعلام کرد و گفت در این دوران بهتر است مدارس از پذیرش دانش آموزان بیمار خودداری کنند و تا بهبود کامل کودکان و نوجوانان بیمار ، در کلاس های درس حاضر نشوند تا جلوی ابتلای سایرین و در نتیجه انتشار سریع بیماری گرفته شود و حتی الامکان در مکانهای پرجمعیت و شلوغ کمتر حضور داشته باشیم.

دکتر احضار در خصوص لزوم تزریق واکسن گفت : تزریق واکسن برای همه افراد الزامی نمی باشد و اولویت های واکسیناسیون ؛ ساکنین آسایشگاه ها ، کادر بهداشت و درمان و همچنین مراقبین افراد پرخطر و خانواده های آنها ، سالمندان بالای 65 سال ، کودکان زیر 5 سال ، زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم بارداری ، مبتلایان به بیماریهایی مثل دیابت - سکته های قلبی و مغزی - بیماری ریوی مثل آسم و برونشیت - استفاده کنندگان از کورتون و بیماران تحت شیمی درمانی می باشد.

دکتر تقی زاده موارد نیاز به مداخله فوری و احتمال بستری افراد مبتلا به آنفلوآنزا را تشریح کرد و گفت : در زمانی که فرد مبتلا دچار تنفس سخت و با تعداد زیاد ، سیانوزه شدن فرد ( کبود شدن چهره ناشی از کمبود اکسیژن ) ، خواب آلود شدن بیمار ، عدم افت تب ( تب طولانی بیش از سه تا پنج روز ) ، سرفه با خلط خونی روشن ، سرفه های دردناک و ادامه درد با قطع سرفه ، تشنج و کاهش هوشیاری حتما به مراکز درمانی مناسب مراجعه نمایند.

شایان ذکر است این کلاس آموزشی بمدت یک هفته هر روز کاری ساعت 10:30 الی 11:30 در سالن آموزش برای مراجعین و همکاران دایر می باشد.

 

انفلو5
انفلو4
انفلو3
انفلو2
انفلو1

۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۳۳
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۶۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید