سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۳۸

اخبار

حضرت زهرا (س) که بود و چرا درب خانه اش به آتش کشیده شد ؟

حضرت زهرا (س) محکمترین و قوی ترین سند حقانیت ولایت حضرت علی (ع) و ائمه معصومین (ع) است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، بمناسبت ایام فاطمیه خبرنگار این بهداشت و درمان مصاحبه ای با حاج آقا بابازاده امام جماعت انجام داده است که در زیر می خوانید.
حاج آقا اهمیت ایام فاطمیه و ضرورت احیای شعائر فاطمی چیست ؟
اهمیت ایام فاطمیه به دو دلیل باید گرامی داشته شود : اول اینکه ، حضرت زهرا (س) یکی از صحابه شاخص پیامبر اسلام (ص) است و دارای مقام عصمت و تطهیر است. همه اصحاب پیامبر (ص) که سعی می کنند مقامشان مطرح بشود و تجلیل شود ؛ حضرت زهرا (س) در قله آنهاست و پنج آیه مهم در مورد آن بزرگوار نازل شده است.
پس شخصیت و جایگاه معنوی حضرت زهرا (س) اقتضا می کند که دائم شناسانده شود.
دلیل دوم ؛ این است که حضرت زهرا (س) محکمترین و قوی ترین سند حقانیت ولایت حضرت علی (ع) و ائمه معصومین علیهم السلام است و باطل بودن خلافت خلفای چهارگانه است که نیاز به تشریح دارد و همچنین بصیرت و نوع رفتار حضرت زهرا (س) در حمایت از ولایت است که حتی در حمایت از ولایت جان خودش را در راه ولایت تقدیم کرد و در حال حاضر تبیین رفتار حضرت زهرا (س) برای نسل جوان خیلی نیاز است.
رتبه و شأن حضرت زهرا (س)
حضرت زهرا (س) یکی از چهارده معصوم محسوب می شود چند آیه در مورد این بزرگوار آمده است که نشان دهنده شأن و مقام آن بزرگوار است که یکی از آنها ، آیه تطهیر است.
کمالات بانوی گرانقدر اسلام ، حضرت فاطمه (س) آنقدر بالا و والاست که هر چه گفته شود ، قطره ای از اقیانوس خواهد بود ، زیرا او داناترین ، کامل ترین و برترین بانوی جهان هستی است . بنابراین جای شگفتی نیست که هر کس از او خواستگاری کرد ، پدر بزرگوارش عذر آورد. اما هنگامی که انسان کامل ، سالار پرهیزکاران ، پیشوای عارفان ، امیر مومنان علی (ع) از ایشان خواستگاری کرد نه تنها موافقت خویش که رضای خدای بزرگ و دختر فرزانه اش را نیز اعلان داشت.
همان گونه که در روایات شیعه و سنی به صراحت آمده است ، این کار مهم به فرمان پروردگار منوط بود و اگر آفریدگار جهان ، حضرت علی (ع) را نمی آفرید ، برای فاطمه (س) همتا و هم شأنی وجود نداشت چنانکه پیامبر اکرم (ص) اعلام فرمودند :
لولا علی لم یکن لفاطمه کفو ؛ آری ، هر دو دارای ولایت مطلقه الهی و مقام عصمت و طهارت باطنی و ظاهری اند و از ارکان توحید و ایمان به شمار می آیند و شایستگی همسری یکدیگر را دارند و لذا همسری حضرت فاطمه (س) برای حضرت علی (ع) انتخاب الهی بود و آفریدگار جهان آن دو را برای یکدیگر برگزید.
از چه جهت غصب فدک مخالفت با قرآن است ؟
نظر مشهور درباره فدک این است که پیامبر اسلام (ص) فدک را به حضرت زهرا (س) بخشیده بود . اصلاٌ ارث نبود و اگر هم نبخشیده بود فدک ملک شخصی پیامبر اکرم (ص) بود که به حضرت زهرا (س) به ارث رسیده بود بنابراین چه هدیه بوده باشد و چه ارث باشد غصب آن خلاف قرآن است.
علت شهادت حضرت زهرا (س) و علت حضور ایشان پشت درب خانه هنگام هجوم ظالمین چه بود ؟
علت هجوم آوردن دشمنان به منزل حضرت زهرا (س) بخاطر بیعت نکردن حضرت علی (ع) با خلیفه وقت بود که این قضیه برای خلیفه اول غیر قابل تحمل شد و همچنین عده ای که در کنار حضرت علی (ع) بودند نیز بیعت نکرده بودند که این ، عامل هجوم دشمن به خانه حضرت علی (ع) بود.
معروف این است که هشت نفر در اعتراض به بیعت ابوبکر در خانه حضرت علی (ع) جمع شده بودند و آن گروه مخالفین آمدند تا آنها را از خانه بیرون کنند. به این هشت نفر هیچکدام احترام قائل نبودند و تنها کسی که در آن خانه احتمال می رفت احترامش حفظ شود حضرت زهرا (س) بود ، لذا ایشان برای دفع مهاجمین ، برای اینکه بگوید از خانه من دور شوید به درب خانه رفت که آن حوادث رخ داد . اشقیا نه احترام حضرت زهرا (س) و نه احترام خانه حضرت زهرا (س) که خانه رسالت بود را حفظ نکردند.
علت آشکار نشدن قبر صدیقه کبری (س) چه بود ؟
علت اینکه قبر شریف و مطهر ایشان مخفی مانده است این است که هنوز ظلم به آن حضرت دفع نشده است . در روایت هست که علتش را خود امام زمان (عج) روشن می کند و محل آن را ایشان آشکار خواهد نمود ، آن وقت معلوم می شود که چرا تا آن زمان پنهان بوده است . شاید دلیل اصلی پنهان ماندن مزار شریف زهرای اطهر (س) این باشد که حادثه حمله به خانه ایشان و نحوه شهادت ایشان از یاد شیعیان نرود.
چگونگی تاثیر پذیری جوانان از حضرت زهرا (س) و وظیفه ما چیست ؟
در روایات بیان شده از زندگی کوتاه ایشان ، با تامل در نحوه رفتار و برخورد ایشان ، زهد و  ایمان حضرت صدیقه طاهره (س) ، علم ایشان ، مردم داری و ... اینها همه می تواند برای ما و نسل جوان ما شیعه ها الگو باشد. برای اینکه حضرت زهرا (س) بخاطر این اعمال به آن مقام والا رسید پس ما نیز می توانیم با جد و جهد به مقام بالا برسیم.
باید دید حضرت زهرا چرا به مقام والا رسیده است . چون زهرا ، طاهره بود ، راضیه و زکیه بود. همه اینها برای ما شیعان گفته شده است .
پس تمام خصوصیات اخلاقی حضرت زهرا (س) ، خصوصیات اجتماعی و سیاسی ایشان برای ما شیعیان سرمشق است و باید الگو بگیریم.

امام جماعت2

۱۱ دی ۱۴۰۰ ۰۸:۱۰
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۸۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید