سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۲۲

اخبار

هفته ملی سرطان ؛ شایع‌ترین سرطان‌ها در کودکان

سرطان بعد از جراحات غیر عمد ، دومین علت اصلی در مرگ کودکان یک تا 14 ساله است
سرطان‌های شایع در کودکان و نوجوانان کدامند؟
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور به طور کلی برای کودکان و نوجوانان (0 تا 19 سال)، شایع‌ترین انواع سرطان‌ها سرطان خون است که سرطان‌های سلول‌های خون یا مغز استخوان است. تومورهای مغز و سیستم عصبی مرکزی، از جمله سرطان‌های ستون فقرات و لنفوم که سرطان غدد لنفاوی یا غدد هستند). با این حال، انواع سرطان در سنین مختلف می‌تواند متفاوت باشد و تشخیص آن توسط متخصص کودکان و اطفال انجام می‌شود.
سرطان خون
سرطان در سلول‌های مغز استخوان، یکی از متداول‌ترین انواع سرطان‌های دوران کودکی است. در کودکان مبتلا به سرطان خون، مغز استخوان سلولهای سفید غیر طبیعی و نابالغ زیادی تولید می‌کند که قادر به مقابله با عفونت نیستند. سرانجام این سلول‌های سرطان خون سلول‌های سفید خون را از بین می‌برد و به ویروس‌ها ، باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم ها اجازه می‌دهد بدن را آلوده کرده و فرد را بیمار سازند.
انواع سرطان خون عبارتند از:
لوسمی لنفاوی حاد (ALL)  تقریباً سه چهارم لوسمی های کودکی ALL هستند که شامل رشد غیر طبیعی نوعی گلبول سفید نابالغ به نام لنفوبلاست است.
سرطان خون حاد میلوئیدی (AML) - رشد غیرطبیعی نوع دیگری از گلبول‌های سفید خون به نام میلوبلاست و مونوبلاست. از آنجا که سلول‌های سرطان خون از مغز استخوان خارج می‌شوند و وارد جریان خون می‌شوند که در همه جای بدن وجود دارد.
سرطان‌های مغز (و سایر سرطان‌های سیستم عصبی مرکزی)
انواع مختلفی از تومورهای مغزی و ستون فقرات یا سرطان‌های سیستم عصبی مرکزی وجود دارد و روش‌های درمانی متفاوت است.
بسته به انواع سلولهای سرطانی درگیر، چهار گروه مشترک از سرطانهای مغزی یا کودکی در دوران کودکی و نوجوانی وجود دارد.
رابدومیوسارکوم
رابدومیوسارکوم یک سرطان از رشد غیر طبیعی سلولهای عضلانی نابالغ است. این می‌تواند باعث تورم شود که ممکن است دردناک باشد یا نباشد و با رشد در سر و گردن، کشاله ران ، شکم ، لگن یا بازو یا پا ، عملکرد طبیعی بدن را مختل کند.
دو نوع اصلی رابدومیوسارکومای کودکان وجود دارد:
رابدومیوسارکوم آلوئولار - بیشتر در نوجوانان دیده می‌شود و معمولاً عضلات بزرگ تنه، بازوها و پاها را درگیر می‌کند (اما در جاهای دیگر نیز دیده می‌شود)
نوروبلاستوما (تومور ویلمز)
تومور ویلمز یا نوروبلاستوما متداول ترین نوع سرطان کلیه در کودکان است. این بیماری بیشتر در کودکان بین 2 تا 5 سال دیده می‌شود. این سرطان از رشد غیر طبیعی سلولهای نارس کلیه به وجود می‌آید که اغلب باعث ایجاد توده روی شکم کودک می‌شود و عملکرد کلیه را مختل می کند.
سرطان تیروئید
سرطان تیروئید (سرطان) یک رشد غیر طبیعی از بافت نابالغ تیروئید است که به صورت یک توده یا تودهها در غده پروانه‌ای شکل در وسط گردن ایجاد می‌شود. این سرطان در تولید هورمون طبیعی تیروئید که متابولیسم، میزان چربی، فشار خون و دمای بدن را کنترل می‌کند، اختلال ایجاد می‌کند.
سرطان استخوان
سرطان‌های اولیه استخوان (سرطان‌هایی که از استخوان شروع می‌شوند) اغلب در کودکان بزرگتر و نوجوانان رخ می‌دهد ، اما در هر سنی ممکن است ایجاد شود. این سرطان‌ها توده‌های دردناکی روی استخوان (های) ایجاد می‌کنند و در رشد و پایداری طبیعی استخوان تداخل ایجاد می‌کنند. سرطان‌های اولیه استخوان ممکن است به ریه ها و همچنین سایر استخوان‌ها و بافت نرم گسترش یابد.
چه عواملی باعث سرطان در دوران کودکی و نوجوانی می‌شوند؟
علل بیشتر سرطان‌های کودکی و نوجوانی تا حد زیادی شناخته نشده است. سرطان‌هایی که کودکان و نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند قابل پیشگیری یا مسری محسوب نمی‌شوند.
آیا درمان‌ها و میزان بقای سرطان در دوران کودکی و نوجوانی بهبود یافته است؟
ارزیابی سریع و دقیق از نوع سرطان مهم است، زیرا انواع مختلف سرطان‌ها به طور متفاوتی درمان می‌شوند. سرطان‌های دوران کودکی و نوجوانی معمولاً در بیمارستان کودکان توسط پزشکان متخصص در زمینه سرطان‌های کودکان درمان می‌شوند. این پزشکان متخصص آنکولوژی کودکان هستند.
امروزه با آزمایش بهتر برای تعیین انواع خاص سرطان‌ها و درمان‌های بهتر موجود، سرطان‌های دوران کودکی و نوجوانان قابل درمان‌تر از گذشته هستند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:
هفته ملی مبارزه با سرطان (cancer) از اول تا هفتم بهمن است و جمعه اول بهمن اولین روز این هفته به نام " پیشگیری از سرطان با شیوه زندگی و محیط سالم"، شنبه دوم بهمن "سرطان و اهمیت تشخیص زودهنگام آن"و یک‌شنبه سوم بهمن به نام "سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده ها" نامگذاری شده است.همچنین دوشنبه چهارم بهمن به نام "سرطان و جایگاه نهادهای دولتی و حاکمیتی"، سه‌شنبه پنجم بهمن به نام "سرطان و نقش زنان و خانواده در مدیریت آن"، چهارشنبه ششم بهمن به نام "سرطان و نقش سازمان های مردم نهاد و خیریه" و پنج‌شنبه هفتم بهمن به نام "مدیریت سرطان در کودکان و جوانان " نامگذاری شده است.

نتایج آخرین برآوردهای حاصل از «ثبت سرطان در جهان» آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان که سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده است : سالانه ۵۶ میلیون مرگ در جهان رخ می دهد که از این تعداد ۳۸ میلیون، یعنی ۶۸ درصد آن مربوط به بیماری های غیر واگیر می باشد.مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر که در واقع مرگ های زیر ۷۰ سال می باشد، ۱۶ میلیون مرگ در سال است که ۴ میلیون آن یعنی ۲۷ درصد موارد مرگ زودرس ناشی از سرطان می باشد.

تعداد موارد بروز سالیانه سرطان در سال ۲۰۱۲ میلادی، ۱۴ میلیون نفر بوده است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حدود ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید. یعنی ظرف مدت کوتاهی بروز سرطان نزدیک به دو برابر خواهد شد.  موارد جدید ابتلا به سرطان را ۱۹.۳ میلیون نفر، میران مرگ را بیش از ۱۰ میلیون نفر، ابتلا به این بیماری را یک پنجم در مردان و یک پنجم در زنان نشان می‌دهد که از هر هشت مرد و هر ۱۱ زن، یک نفر بر اثر ابتلا به یکی از ۳۶ نوع سرطان جان خود را از دست می‌دهند.
مهمترین دلایل افزایش بروز سرطان در ایران و جهان، افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان، تغییر در شیوه زندگی مانند افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و پرکالری و کم تحرکی و عوامل محیطی است.

با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به سرطان، برنامه ریزی به منظور کنترل سرطان با محورهای پیشگیری، تشخیص زود هنگام، تشخیص و درمان صحیح و مراقبت های تسکینی ضروری به نظر می رسد.پویش ملی مبارزه با سرطان ، با هدف تلاش برای حفظ جان انسان ها از میلیون ها مرگ و میر قابل پیشگیری به واسطه بروز انوع سرطان و با شعار «سرطان قابل پیشگیری است، با خود مراقبتی و امید» اجرا خواهد شد.

 

سرطان2
سرطان1

۶ بهمن ۱۴۰۰ ۰۹:۱۸
تعداد بازدید : ۳۲۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید