سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۵۰

اخبار

هفته ارتقاء آگاهی در باره بارداری

مصاحبه با فیروزان به مناسبت هفته ارتقاء آگاهی در باره بارداری ؛ بقاء نسل، ارتقاء سطح نشاط خانواده و استحکام بنیان خانواده فرآیندی حساس است که زوجین باید نسبت به تمام ابعاد آن آگاهی داشته باشند

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان شمالغرب کشور، به مناسبت هفته " ارتقاء آگاهی درباره  بارداری"  خبرنگار روابط عمومی مصاحبه ای با لعیا فیروزان کارشناس ارشد مامائی انجام داد.
فیروزان ضمن تاکید بر اهمیت این هفته در تقویم سلامت گفت:
در بسیاری از موارد دلیل عمده عدم موفقیت برنامه های سلامت، ضعف در مسئولیت پذیری افراد جامعه در برابر رفتارهای بهداشتی خود فرد می باشد، این مشکل به دلیل عدم تمایل آنان نسبت به سلامت خود یا صرفه جویی در هزینه های بهداشت و یا عدم پیروی از برنامه های بهداشتی نیست، بلکه به دلیل عدم دریافت آگاهی، مهارت ها و نگرش های لازم در حیطه رفتارهای سلامت می باشد.

وی در ادامه افزود: حفظ سلامت مادر جنین از اهمیت زیادی برخوردار است و از شاخص های سلامتی و پیشرفت یک جامعه محسوب می شود.کسب آگاهی در این زمینه به زنان کمک میکند تا پیش از باردار شدن به سمت یک بارداری سالم بروند و از بسیاری از مشکلات بارداری مانند روابط پرخطر؛ بارداری بدون برنامه، خونریزی قبل و حین زایمان، مسمومیت حاملگی و... پیشگیری کنند.

ایشان در مورد این سوال که برنامه ریزی پیش از باردای چه تاثیری در روند بارداری دارد توضیحات جامعی داد:
با برنامه ریزی پیش از بارداری وضعیت مادر از لحاظ فیزیکی، جسمی و روحی مورد ارزیابی قرار گرفته تا مادر بتواند با شرایط مطلوب باردار شده و حاملگی سالمتری را طی نماید و این امر موجب کاهش مرگ و میر و عوارض بارداری در مادران و نوزادان می شود. همچنین با برنامه ریزی پیش از بارداری می توان فاکتورهای خطر را برای مادر و جنین پیش بینی نمود و در بسیاری از موارد از بروز ناهنجاری و تولد جنین ناهنجار پیشگیری کرده و آن را به حداقل رساند، برای مثال با تزریق واکسن سرخچه قبل از بارداری که منجر به ایمنی مادران در صورت مواجهه با ویروس می شود، میتوان  از عوارض سرخجه در جنین جلوگیری نمود یا با استفاده از اسید فولیک توسط مادر 3 ماه قبل از باردای می توان عوارض سیستم عصبی در نوزاد مانند نقص لوله عصبی را کاهش داد. مراقبت از بارداری از دوران پیش از باردرای شروع شده و این موضوع نشان دهنده اهمیت فرایند بارداری و زایمان می باشد.

کمک به حفظ سلامت مادران در دوران بارداری و زایمان یکی از اهداف مهم برنامه های بهداشتی بوده و این قدم در راه دستیابی به این هدف مستلزم  افزایش دانش مادران و ارائه مراقبت های پیش از بارداری می باشد. مراقبت های پیش از بارداری شامل مجموعه ای از مراقبت ها می باشد که به بررسی وضعیت مادر قبل از بارداری می پردازد و  موجب می شود تا خطرات موجود برای باردار شدن مادر به موقع شناسایی شده و قبل از شروع حاملگی از بین رفته یا تحت کنترل باشد.
 در پایان ایشان توصیه کردند:
از آنجایی که انجام مراقبت های قبل از بارداری باعث بهبود شرایط مادر پیش از بارداری شده و نقش مهم در سالم گذراندن این دوران و سلامت نوزاد آینده خواهد داشت، لذا توصیه می شود هر بارداری آگاهانه و با برنامه ریزی قبلی بوده و زنان حداقل 3 ماه قبل از بارداری جهت دریافت این مراقبت مراجعه نمایند.

 

فیروزان

بارداری

 

۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۳۸
تعداد بازدید : ۴۷۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید