سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۱۲

اخبار

مصاحبه بامحمدزاده کارشناس مامایی به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون و ایمن سازی

یکی از مهمترین پیشرفت های علم پزشکی در طول تاریخ ، کشف واکسن برای پیشگیری از بیماری های مختلف بوده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب ؛ به مناسبت " هفته جهانی واکسیناسیون و ایمن سازی"   خبرنگار روابط عمومی مصاحبه ای  با مینا محمدزاده انجام داد .
محمدزاده ضمن تاکید بر اهمیت این هفته در تقویم سلامت  ، گفت : واکسن یک فرآورده زیستی است که در برابر یک بیماری میکروبی مشخص ایمنی فعال اکتسابی تولید میکند. در واقع سوسپانسیونی است از ریز اندام های کشنده یا ضعیف شده ویروس ، باکتری یا پروتئین های آنتی ژنتیک. در سالیان اخیر پروتئین های آنتی ژنی بدون استفاده از میکروب های ضعیف یا کشنده با بکارگیری فناوری دی ان ای نوترکیب تولید میگردد که اهمیت بسیار ویژه ای میتواند در برابر ویروس های قوی داشته باشد.

ایشان در مورد این سوال که واکسن چه اهمیت ویژه ای در سلامتی جامعه دارد توضیحات جامعی دادندو گفت :
یکی از مهمترین پیشرفت های علم پزشکی در طول تاریخ کشف واکسن های گوناگون برای پیشگیری بسیاری از بیماری های مرگ زا است. حتی تا دهه های پیش نیز تعداد زیادی از کودکان و بالغان بیمار در اثر بیماری هایی که هم اینک به نظر می آید کشنده و فلج کننده نیستند جان باختند تا اینکه دانشمندان به مرور زمان واکسن های مختلفی را کشف کردند و سبب پیشگیری از بیماری های مختلف عفونی شدند. بنابراین میتوان تولید واکسن را جز اکتشفات مهم علم پزشکی دانست که توانسته جان میلیون ها نفر را در دنیا نجات دهد.
محمدزاده در ادامه اظهار داشت :
واکسیناسیون در واقع مهمترین اقدام در کاهش حساسیت میزبان نسبت به یک بیماری عفونی است که همانا نوعی ایمن سازی فعال بوده و دارای فواید شایانی است . اگر درصد بالایی از جامعه مورد تلقیح واکسن قرار گیرند میزان بروز بیماری در سطح جامعه کاهش خواهد یافت که این امر را مصونیت عمومی می نامند.
ایشان درباره ساز و کار عمل واکسن گفتند:
ساز و کار عمل واکسن چنین است که با تزریق آن سیستم ایمنی بدن شروع به تولید آنتی بادی علیه ویروس های ضعیف شده میکند که آنتی بادی ها در صورت حمله احتمالی ویروس قوی فرد را در مقابل بیماری ایمن خواهد کرد. اغلب برای ایمنی کامل و دائم در برابر بیماری نیاز به چندبار تزریق یک واکسن می باشد تا ایمنی کامل حاصل گردد.
محمدزاده در پایان با تاکید بر تزریق واکسن در زمان خود ، توصیه های خود را اینگونه بیان نمود ؛ هفت جهانی واکسیناسیون فرصت مناسبی است تا تمامی افراد به خصوص گروه های پرخطر مانند کودکان، سالمندان  و مادران باردار به وضعیت واکسیناسیون خود بیشتر توجه کنند و برای دریافت واکسن به مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.  واکسیناسیون در دوران همه گیری ویروس کرونا بسیار مهم است. از طرفی دوران کرونا باعث شده تعداد کودکانی که واکسن های متدوال را دریافت می کردند کاهش پیدا کند و این مساله نرخ بیماری و مرگ ناشی از بیماری های اجتناب پذیر را میتواند افزایش دهد. بنابراین در کنار واکسیناسیون کرونا نباید از پیشگیری سایر بیماری ها غافل باشیم.
واکسن1

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۵۰
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۳۵۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید