سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۴۵

اخبار

فیروزان کارشناس ارشد مامائی از سختی ها و جاذبه های شغل مامائی می گوید

فیروزان گفت :ماماها حامی سلامت خانواده و حقوق زنان و کودکان می باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ؛ بمناسبت روز جهانی ماما ، خبرنگار این بهداشت و درمان با فیروزان کارشناس ارشد مامائی مصاحبه انجام داده است که در زیر می خوانید.

وی در مورد تاریخچه روز جهانی ماما گفت : در سال 1992، پنجم می، مصادف با 15 اردیبهشت به نام " روز جهانی ماما "   نامگذاری شده است و هر سال موضوع مشخصی توسط کنفدراسیون بین المللی مامایی به مناسبت این روز انتخاب می شود.

اولین روز جهانی ماما با شعار "به سوی داشتن تولد ایمن برای همه تا سال 2000 "  برگزار شد. تا سال 2015 کنفدراسیون جهانی مامایی از شعار " جهان امروز بیش از هر زمانی به ماما نیاز دارد" استفاده کرد و این شعار مبین این است که ماما وظیفه مهمی در مشاوره و آموزش بهداشت نه تنها برای زنان، بلکه برای خانواده و جامعه دارد.

امسال نیز مثل سال های قبل، شعار سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی مامائی سال 2022 تحت عنوان " 100 سال پیشرفت " 100 years of progress  "  نامگذاری شد که بیانگر اینست که ارتقاء ماماها، زنان، دختران و تمامی مردم را ارتقاء می دهد و ماماها حامی سلامت خانواده و حقوق زنان و کودکان می باشند.
 
همچنین وی در ادامه اظهار داشت: در واقع روز جهانی ماما سه هدف اصلی را دنبال می کند که  اولین هدف اطلاع رسانی در مورد این موضوع که کار ماماها در کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران حیاتی است، دوم اینکه بر نقش مهم آن ها در بهبود نتایج سلامت نوزادان، مادران و باروری تاکید شود و در نهایت به سیاست گذاران این عرصه انگیزه ای برای شروع تغییرات عملیاتی جدید با شناخت نقش حرفه ای یک ماما باشد تا منابع کافی فراهم گردد.

فیروزان در مورد شغل مامایی گفت :  شغل مامایی یک حرفه مجزا است و عنوان " ماما " با قانون حمایت می شود و این بدان معنا است که " ماما" فقط می تواند توسط کسانی که دارای مدرک تحصیلی در مامایی هستند مورد استفاده قرار بگیرد.

در ایران فقط خانم ها میتوانند وارد این رشته شده و در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد مامایی و در رشته بهداشت باروری در سطح دکترا ادامه تحصیل دهند.

شغل مامایی از لحاظ تاریخی حرفه زنان بوده است، اما تعداد انگشت شماری از ماماهای مرد در سطح جهان وجود دارد. به طور کلی محدودیت سنی و جنسیتی در دنیا وجود ندارد و هر فردی به شرطی که آموزش های مورد نیاز و مناسب دیده باشد میتواند به عنوان " ماما" فعالیت کند.

ایشان در خصوص ویژگی های یک مامای خوب گفت : با توجه به اینکه یک ماما باید هر لحظه با مادران باردار در ارتباط باشد و به آن ها حس آرامش القا کند، نیاز است که با مهارت ارتباطی و رفتاری آشنایی کامل داشته باشد. یک ماما در عین حال که از اعتماد به نفس بالایی باید برخوردار باشد، باید بتواند آرامش خود ار حفظ کرده و در شرایط سخت به درستی با مادران باردار رفتار کند. از جمله ویژگی های یک مامای خوب میتوان موارد زیر را نام برد:
- عشق و علاقه زیاد به نوزادان و کودکان و انجام کارهای مرتبط با نوزادان
- توانایی ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف
- توانایی حفظ آرامش و اعتماد به نفس در همه شرایط به خصوص شرایط سخت
- توانایی تصمیم گیری در شرایط سخت مانند زایمان و...
- دارای قدرت تیمی
- دانش استفاده از دستگاه های پزشکی مرتبط با شغل مامایی

 فیروزان در مورد وظایف یک ماما گفت : از نظر لغوی " ماما " به معنای "با زن" است. نقش ماما متنوع می باشد و حیطه مامایی خدماتی قبل از تولد تا انتهای عمر انسان را در برمیگیرد. مامائی به عنوان یک حرفه مسئولیت پذیر، علاوه بر مراقبت ماردان باردار از مراحل پیش از بارداری تا پس از زایمان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.  همچنین در سایر ابعاد بهداشت باروری نظیر : مراقبت های دوران بلوغ، مشاوره های پیش از ازدواج، راهنمایی و مشاوره زنان و دختران در خصوص بهداشت فردی، آماده کردن والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری، راهنمایی زوجین در امر تنظیم خانواده، انجام معاینات و تشخیص برخی از بیماری های زنان، شیردهی، مراقبت های کودک، مراقبت های دوران میانسالی و یائسگی و همین طور خدمات باروی سالم نقش دارد.

 و  صحبت های پایانی  ؛

اگر مسئولان در تربیت ماما بیشتر فعالیت کنند، عملا برای جامعه منافع زیادی خواهد داشت، چرا که ارائه مراقبت های مامائی با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن، عامل مهمی در کاهش مرگ و میر مادران می باشد. از طرفی حوزه فعالیت ماما خیلی فراتر از امور زایمان است، مامائی شغلی مصادف با صیانت بشریت است. ماما فردی است که آثار خدماتش در تمامی مراحل زندگی یک زن، از دوران جنینی تا کهنسالی همراه او است و مراقبت هایی که توسط ماما انجام می شود، تضمین کننده حمایت و یاری رسان به مادران است و این چیزی است که این حرفه را از سایر حرفه ها متمایز می کند.

 

روزماما2

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰:۵۹
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۶۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید