سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۰۵

اخبار

مصاحبه با نجفی مسئول فنی واحد فیزیوتراپی پلی کلینیک مرکزی بهداشت و درمان شمالغرب کشور

نجفی گفت : ما با فیزیوتراپی ، علم و هنر را به خدمت گرفتیم تا با افزایش توانایی های بیماران به بهبود کیفیت زندگی آنان کمک نماییم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، بمناسبت دو مرداد روز فیزیوتراپی با نجفی گفتگویی داشتیم که ماحصل آن را در زیر می خوانید .

فیزیوتراپی در واقع یکی از علوم اصلی توانبخشی است و در زیر مجموعه rehabilitation و توانبخشی قرار می‌گیرد.

هدف اصلی از درمان فیزیوتراپی بهبود عملکرد، افزایش دامنه حرکات، افزایش قدرت عضلات، انعطاف عضلات، تحمل عضلات، بهبود زندگی فرد، بهبود وضعیت راه رفتن و در نهایت بهبود عملکرد کلی فرد هست.

هر چیزی که مربوط به حرکت انسان‌ها می‌شود به فیزیوتراپی مرتبط هست و می‌تواند در آن دخالت داشته باشد.

فیزیوتراپیست با استفاده از علم آناتومی، فیزیولوژی، علم شناخت بیماری‌ها و عوارض حرکتی ناشی از آن برای بیماران برنامه درمانی طراحی می‌کند، که شامل موارد زیر است:

    تمرین درمانی برای بهبود وضعیت حرکتی بیماران
    درمان‌های دستی
    استفاده از ابزارهای خاص، دستگاه‌های الکتروتراپی
    و سایر تجهیزات مورد نیاز که به بهبود بیماران کمک می‌کند

فیزیوتراپیست کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

فیزیوتراپیست کسی است که با اشراف بر علم‌های موجود آناتومی، فیزیولوژی، کینزیولوژی (حرکت شناسی) و شناخت بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن‌ها می‌تواند به عنوان یک متخصص در حرکات بدن بتواند بهترین برنامه درمانی را برای افراد آسیب‌دیده در نظر بگیرد تا فرد به اهداف زیر برسد:

    قدرت عضلانی بیشتر
    تحمل عضلانی بیشتر
    انعطاف بدنی بیشتر
    عملکرد بهتر
    سطح بهتری از فعالیت

فیزیوتراپی در درمان چه بیماری‌هایی کاربرد دارد؟

علم فیزیوتراپی همانطور که گفته شد، چون تمام بیماری‌هایی که مرتبط با حرکت هستند و همه چیزهایی که برای حرکت نیاز هستند را در نظر می‌گیرد، پس شامل چند دسته از بیماری‌ها می‌شود، که عبارتند از:

    بیماران ارتوپدی
    بیماران نورولوژیک
    بیماری‌های تنفسی و قلبی
    بیماری‌های روماتیسمی و پوستی
    مشکلات مرتبط با کف لگن
    بیماران نیازمند بستری (پس از بارداری، جراحی و …)
    بیماران سوختگی
    کودکان

فواید فیزیوتراپی

مهمترین فایده فیزیوتراپی این است که فرد را به کیفیت زندگی بالاتری برساند، عملکرد را تا جایی که امکانپذیر هست به حد مطلوب برای آن فرد برساند (لزوما نه حد مطلوبی که برای همه آدم‌ها هست) و بتواند عملکرد را بهبود داده و حرکت بهتر شود و در نهایت کیفیت زندگی فرد بهتر شود.

بنابراین از فواید فیزیوتراپی هم افراد سالم می‌توانند بهره ببرند (برای پیشگیری از آسیب و نگه داشتن خودشان در بالاترین سطح عملکری) و هم افرادی که به نحوی آسیب خاصی داشتند. (برای برگشتن به بالاترین سطح عملکرد و فعالیت خودشان)

فیزیوتراپی هم در درمان و هم در پیشگیری از آسیب می‌تواند به شدت کمک کننده باشد. همچنین در پیشگیری از آسیب مجدد، برای افرادی که دچار عارضه و مشکلات خاصی شده‌اند مفید است.
روش‌ها و تکنیک‌های درمانی در فیزیوتراپی

مانند بقیه حرفه‌ها که یک جعبه ابزاری با خودشان دارند، فیزیوتراپیست هم یک جعبه ابزاری با خودش دارد که با توجه به شرایط فرد و بیماری می‌تواند از جعبه ابزاری که در اختیارش هست، آن چیزی هایی که مورد نیاز است را بردارد تا بتواند افراد را درمان کند.

در این جعبه ابزار مهمترین چیز، تصمیم‌گیری آن فرد است که چه برنامه درمانی را طراحی کند و این که چه برنامه درمانی برای هر بیماری ریخته شود وابسته به این هست که از چه تکنیک‌هایی استفاده بکند.

تمرین درمانی

اولین و مهمترین این تکنیک‎ها شامل تمرین درمانی است.

یعنی فیزیوتراپیست با توجه به شرایط هر فرد تمریناتی را که برای بهبود حرکت، بهبود دامنه حرکتی، بهبود قدرت عضلات، بهبود وضعیت مفاصل و آن قسمت از بدن که مدنظر دارد را طراحی می‌کند و آموزش داده و این تمرینات را به عنوان درمان ارائه می‌دهد.
منوال تراپی

روش بعدی که جزو جعبه ابزار فیزیوتراپی هست، منوال تراپی هست. یعنی یک جاهایی علاوه بر این که ممکن است از سایر ابزارها استفاده شود، فیزیوتراپیست ملزم هست که از دستان خودش و یک سری تکنیک‌های دستی، ماساژ و موبیلیزیشن و … استفاده کند تا بتواند حرکت، قدرت و دامنه حرکتی را کمک کند تا سریعتر برای فرد ایجاد شود. پس این نیز قسمت مهمی از درمان است.
الکتروتراپی

بقیه ابزارها می‌رود جزو الکتروتراپی. الکتروتراپی شامل استفاده از دستگاه‌هایی است که به فرآیند درمان کمک می‌کنند و بهبود را سریعتر می‌کنند. همچنین درد را کم کرده و التهاب را بهبود می‌دهند و ترمیم را بیشتر می‌کنند که شامل یک سری دستگاه هست.
سایر تکنیک‌ها و ابزارها

یک سری ابزار دیگر هم وجود دارد. ابزارهای دستی مثل درای نیدلینگ، تیپینگ یا یک سری تکنیک‌های دیگر که فیزیوتراپیست تصمیم می‌گیرد با توجه به مشکلات هر فرد از آن استفاده بکند یا خیر.

علت ها و دلایل استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل

فیزیوتراپی در منزل به بیمارانی که به خاطر نوع بیماری یا شدت آسیب، در راه رفتن با مشکل روبرو هستند و همچنین در افراد سالمند که مراجعه به کلینیک برای آن‌ها دشوار است، کمک می‌کند تا بتوانند هر چه سریعتر بهبودی و سلامتی خود را به دست آورند.

بعضی از تجهیزات و دستگاه‌های فیزیوتراپی مانند لیزر پرتوان، اولتراسوند، دستگاه جریان‌های تنس، فارادیک، fes و … قابل حمل هستند و می‌توانند توسط فیزیوتراپیست جهت درمان به خانه شما آورده شوند.

تاریخچه فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک علم نه چندان قدیمی و علم نوپایی است. مدت زمان تاریخ این علم نهایتا برمی‌گردد به ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال پیش و مهمترین جایی که از آن شروع شده جنگ جهانی دوم است.

در جنگ جهانی دوم به دلیل شیوع مشکلات زیاد حرکتی در سربازان که دست و پای خود را از دست می‌دادند یا دچار آسیب‌های شدید و مجروحیت می‌شدند، یک سری پرستار خدمات توانبخشی به بیماران را شروع کردند.

کم کم اهمیت این موضوع به قدری زیاد شد که یک رشته جدا برای آن تاسیس کردند و از آن به بعد پرستارها این کار را انجام ندادند و یک سری افراد به عنوان فیزیوتراپیست و متخصص در این حوزه شروع کردند به تحصیل و این رشته کم کم وارد علوم پزشکی و توانبخشی شد.

علم فیزیوتراپی تقریبا از ۵۰ تا ۷۰ سال پیش وارد ایران شد. به این صورت که یک سری اساتید خارجی وارد ایران می‌شدند و یک سری دانشجو در دانشگاه تهران تربیت می‌کردند و آن‌ها در واقع اولین کسانی بودند که این علم را آموختند و هنوز خیلی‌های آنها زنده هستند و کار می‌کنند.

کم کم این قضیه به صورت یک علم در ایران هم جا افتاد و افراد توانستند تحصیلاتشان را ادامه دهند و خیلی‌ها در واقع خارج از ایران تحصیل کردند تا علم لازم را به دست بیاورند و بعد از آن به ایران برگشتند.

مقطع از کارشناسی شروع شد و کم کم بقیه مقاطع شامل ارشد و دکترا نیز وارد ایران شدند، تا به امروز به بیماران زیادی برای درمان خود از خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی استفاده می‌کنند.

نجفی سپس با اشاره به زمان آغاز بکار واحد فیزیوتراپی در بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور گفت : واحد فیزیوتراپی آخر بهمن سال 1396 فعالیت خود را آغاز نموده و روزانه به حدود 35 نفر خدمات فیزیوتراپی ارائه می نماید و این خدمات شامل خدمات روتین فیزیوتراپی ، الکتروتراپی ، تمرین درمانی و ... بود.

از پیمان سال 1399-1400 خدمات لیزر پر توان ، مگنت تراپی ، شات ویوو نیز به خدمات قابل ارائه این واحد افزوده شده است.

شایان ذکر است واحد فیزیوتراپی با 4 نفر کارشناس در دوشیفت صبح و عصر از شنبه الی پنج شنبه ( به جز روزهای تعطیل) ارائه خدمت به مراجعین محترم خود می نماید.

ایشان در آخر با اشاره به کمبود های موجود عمده نیاز واحد فیزیوتراپی را فضای فیزیکی دانست و گفت : با توجه به وسعت کلان شهر تبریز ، بسیاری از مراجعین که عمدتا عزیزان بازنشسته هستند بدلیل بعد مسافت نمی توانند به طور کامل از خدمات ما استفاده نمایند لذا احداث درمانگاهی در سمت دیگر شهر کمک شایانی برای این عزیزان خواهد بود و ما توانایی آن را داریم که در صورت وجود درمانگاه ، شعبه دوم واحد فیزیوتراپی را در آنجا راه اندازی نماییم.

علاوه بر این خدمات جدیدی همچون سوزن خشک ( کمیسیونی) ، درمانهای دستی و ماساژ را ( در صورت تعهد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ) به خدمات قابل ارائه خود بیافزاییم.

فیزیوتراپی2

۱۹ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۵۰
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۴۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید