سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۴۲

اخبار

گزارش دکتر مقدم از اقدامات انجام یافته در هفته پدافند غیر عامل بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب

پدافند غیر عامل دارای اهدافی در جهت بازدارندگی موثر از رشد و توسعه آسیب های سازمانی و اجتماعی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، بمناسبت نکو داشت هفته پدافند غیر عامل ( 4 الی 11 آبان ) دبیر پدافند غیر عامل و مدیریت بحران این بهداشت و درمان دکتر نادر مقدم متخصص در امور مدیریت بحران ضمن تشریح تعاریف اولیه از پدافند ، شرح مختصری از اقدامات انجام شده در هفته مذکور رابیان نمود.

دکتر مقدم در تعریف پدافند گفت :

 پدافند یا پاد آفند (پاد به معنی خلاف) در مفهوم کلی٬ مجموعه اقداماتی است که به‌منظور دفع٬ خنثی سازی٬ کاهش تأثیر اقدامات آفندی دشمن و جلوگیری از دستیابی دشمن به اهداف خودی انجام می‌گیرد.

پدافند به دو گروه پدافند عامل و پدافند غیرعامل تقسیم‌بندی می‌شود.

سپس در تشریح پدافند عامل گفت :

پدافند عامل یا پدافند کُنش‌گر عبارت است از مقابله و رویارویی مستقیم با دشمن و استفاده از جنگ‌افزارهای مناسب و در دسترس برای دفع حمله و خنثی کردن اقدامات و عملیات آفندی دشمن. برای مثال استفاده از سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر جزو پدافند عامل محسوب می‌شود

وی در تشریح پدافند غیرعامل گفت :

پدافند غیرعامل یا پدافند ناکُنش‌گر نیز اقداماتی است که موجب کاهش ضرر و زیان در مقابل عملیات‌های هواپیماهای دشمن و تهدیدات خارجی با هزینه کمتر و به کارگیری ترفند و شیوه‌های غیر مسلحانه نظیر: استتار و اختفا و ایجاد سرپناه برای تاسیسات مهم و استراتژیک انجام می‌شود و در این نوع پدافند از هیچگونه سلاحی استفاده نمی‌شود. پدافند غیرعامل به پدافندی گفته می‌شود که با استفاده از کلیه امکانات بدون استفاده از سلاح و جنگ افزار، کشور را در برابر انواع عملیات‌های دشمن در امان بدارد.

دکتر مقدم در خصوص جایگاه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در پدافند غیر عامل گفت :

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در راستای ارتقاء راهبردی مدیریت بحران در سطوح چهارگانه،  همانند سایر شرکتهای زیر مجموعه وزارت نفت بر خود واجب می داند که در جهت حفظ سلامتی سرمایه های انسانی که جزء اولویت های سرمایه ای هر سازمان می باشد ، خود را در مقابله با حوادث غیر مترقبه آماده نماید. از آنجائیکه این حوادث می توانند طبیعی یا انسان ساخت باشند و وقوع آن در هر لحظه زمانی ممکن می باشد، لذا حساسیت موضوع را بیش از پیش دو چندان می نماید. همچنین جهت حفظ و نظام پایداری هر سازمانی نیاز به تمهیدات موثر مدیریتی در کلیه امورات سازمانی می باشد، که در حوزه مدیریت بحران ، پدافند غیر عامل دارای اهدافی در جهت بازدارندگی موثر از رشد و توسعه آسیب های سازمانی و اجتماعی دارد. به همین منظور بهداشت درمان صنعت نفت شمالغرب کشور در راستای عملیاتی نمودن اقدامات راهبردی سازمان متبوع خود با مد نظر قرار دادن اهداف کلی و جزئی مشروحه ذیل در حوزه امداد و نجات اقدام مشترک به برگزاری رزمایش و انجام Drill اولیه می نماید، تا با انجام و تکرار رزمایش های متفاوت نقاط قوت و  آسیب پذیر (SWOT) خود را شناسایی و در رفع آن کوشا باشد و در مواقع بحرانهای واقعی عملکردی مطلوب از خود ارائه نماید.
 
شرح مانور های اجرا شده در هفته پدافند غیر عامل در بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشوربشرح زیر می باشد :

برگزاری رزمایش در بیستم شهریور 1401  تحت عنوان " ارزیابی تاب آوری شرکت در صورت بروز حوادث طبیعی، انسان ساخت " با محوریت نشتی گاز، آتش سوزی یا صاعقه در مرکز انتقال نفت شهید کریمی نژاد ( تلمبه خانه قره چمن).

برگزاری مانور دور میزی در تاریخ سوم آبان 1401  تحت "عنوان اطفاء حریق و سرقت " با محوریت ارزیابی عملکرد نیروهای حراستی در موضوع کنترل ترافیک در پلی کلینیک تخصصی بهداشت ودرمان صنعت نفت شمالغرب کشور.

برگزاری رزمایش مشترک در نهم آبان 1401  تحت " عنوان 1- مقابله با انفجار/آتش در انبار مرکزی مواد ناریه 2- عملیات تخلیه پرسنل مستقر در سوله 9 و واحد های همجوار" با محموریت پدافند شیمیایی در شرکت پتروشیمی تبریز

برگزاری رزمایش  مشترک در یازدهم آبان 1401  تحت عنوان "مانور سطح 2، انفجار مخزن TT-2029 در شرکت پالایش نفت تبریز و وقوع پیامد دومینویی و حریق در مخزن 3019 واقع در شرکت پخش فرآورده های نفتی"

شایان ذکر است ، رزمایش مشترک بهداشت ودرمان صنعت نفت شمالغرب کشور و منطقه هشت عملیات انتقال گاز در شهرستان تکاب ، در بیست وپنجم آبان 1401 تحت عنوان "پدافند زیستی و خرابکاری" در ایستگاه تقویت فشار گاز منطقه 8  تکاب بر گزار خواهد شد .

3
2
1  
رزمایش23
رزمایش22
رزمایش21
رزمایش20
رزمایش19
رزمایش18
رزمایش17
رزمایش16
رزمایش15
رزمایش14
رزمایش13
رزمایش12
رزمایش11
رزماش10
رزمایش9
رزمایش8
رزمایش7
رزمایش6
رزمایش5
رزمایش4
رزمایش3
رزمایش2

۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۱۵
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۹۴۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید