سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۱۶

اخبار

مصاحبه با حامد خدائی کارشناس ارشد تغذیه به مناسبت سیزدهمین بسیج ملی تغذیه

مشاور تغذیه بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب از برگزاری سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار " حال خوب با وزن مناسب " خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان شمالغرب، سیزدهیمن بسیج ملی تغذیه با شعار " حال خوب با وزن مناسب " در بهداشت و درمان شمالغرب برگزار شد.

خدائی ضمن تاکید بر اهمیت این مناسبت ها  از برنامه های متنوع در راستای تحقق اهداف سازمان صحبت کرد:
 بسیج ملی تعذیه از تاریخ 24 دی ماه تا 7 بهمن ماه در کشور برگزار می شود. در این دو هفته روزشمارهای مختلفی با یک شعار اختصاصی تعیین گردیده است تا اهمیت وزن مناسب در جهت داشتن بدنی سالم را بتوانیم به خوبی نشان دهیم. در این دو هفته تلاش بر این است تا افراد جامعه را به عوارض جبران ناپذیر اضافه وزن و چاقی آگاه سازیم.
وی در ادامه افزود، بهداشت و درمان شمالغرب در این دو هفته برنامه های مختلفی همچون چاپ و  توزیع پمفلت های آموزشی به مراجعین ، نصب بنرهای آموزشی، ارسال پیامک های روزشمار و کلاس های آموزشی مختلف در جهت آگاه سازی خانواده های محترم صنعت نفت شمالغرب اشاره کرد.
خدائی اظهار داشت : چاقی در طول تاریخ بشریت همواره وجود داشته است، با این حال میزان شیوع آن در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است به طوریکه میزان شیوع اضافه وزن و  چاقی در سال 1400 در استان آذریایجان شرقی به  51 درصد رسیده است.
ایشان تاکید کردند، مهمترین عواملی که در سالیان اخیر منجر به افزایش شیوع چاقی شده است می توان کاهش تحرک بدنی، استفاده بیشتر از غذاهای صنعتی و فراوری شده، پرخوری های ناشی از استرس و اضطراب، عادت های غذایی نامناسب همچون مصرف نوشابه همراه غذا، تند تند غذاخوردن و مصرف بی رویه غذاهای حاوی شکر و سرخ شده را نام برد.
وی در ادامه در مورد عوارض چاقی صحبت کرد و افزود، بیماری های قلبی- عروقی، انواع سرطان ها ( سرطان های کولورکتال در آقایان و سینه در خانم ها )، دیابت، فشارخون ، کبد چرب ، آرتروز و مشکلات ستون فقرات از جمله بیماری هایی هست که ارتباط مستقیمی با میزان اضافه وزن ما دارند.

متخصص تغذیه بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب در ادامه از راهکارهای کنترل اضافه وزن گفت و اشاره کرد، متاسفانه در سال های اخیر استفاده  از قرص های غیرمجاز لاغری در جامعه رواج پیدا کرده  که خطرات جبران ناپذیری برای سلامتی مصرف کنندگان ایجاد کرده است. از طرفی استفاده از رژیم های غیر علمی که توسط افراد غیرمتخصص طراحی گردیده ، منجر به آسیب های جسمی و روحی مختلف شده است. در بحث کنترل اضافه وزن و چاقی مهمترین عامل تغییر سبک زندگی می باشد که با داشتن یک رژیم غذایی اصولی که توسط متخصصین تغذیه طراحی شده و یک برنامه ورزشی مناسب می توانیم تدریجا به وزن ایده آل خودمان برسیم و مهم تر از آن با مشاوره های مداوم با متخصص مربوطه می توانیم وزن ایده آل خودمان را برای همیشه حفظ کنیم.

تغذیه

۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۲۰
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۴۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید