سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۳۰

اخبار

مصاحبه با فیروزان کارشناس ارشد مامائی بمناسبت روز جهانی ماما

فیروزان گفت : داشتن وجدان کاری و حس مسئولیت پایه موفقیت در شغل مامایی است.
 مامایی رشته کهنی است که از بدو تولد بشر معنی و مفهوم پیدا کرده اما امروز به یک حرفه، تلاش و حرکتی عالمانه همراه با دانش روز تبدیل شده است.  در تقویم رسمی کشور پنجم ماه می مصادف با 15 اردیبهشت روز جهانی ماما نامگذاری شده است و هر سال موضوع مشخصی توسط کنفدراسیون بین المللی مامائی به مناسبت این روز انتخاب می شود. شعار امسال روز جهانی در سال 2023 تحت عنوان "دو باره باهم از شواهد تا واقعیت" نامگذاری شد. این شعار یعنی در شواهد ، مقالات و کتاب ها نام ماما یعنی عامل زایمان، یعنی انجام مراقبت بارداری و غربالگری، یعنی کمک به مادران، زنان و دختران در درمان بیماری ها و مشکلات آنها.
فیروزان2
به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان شمالغرب، به مناسبت روز جهانی ماما مصاحبه ای با فیروزان به عنوان مامای برتر درمانگاهی در سطح بهداشت و درمان صنعت نفت انجام شده است که در ذیل می خوانید:
فیروزان لطفا در مورد فعالیت های که در بهداشت و درمان نفت انجام میدین توضیحاتی بفرمایید
با سلام و احترام، لازم میدانم قبل از توضیح فعالیت ها و جوابگویی سوالات روز جهانی ماما را خدمت کلیه همکاران ماما در اقصی نقاط کشور خصوصا مراکز بهداشت و درمان شرکت نفت تبریک گفته و برایشان در تمامی عرصه های زندگی و مراحل کاری سلامتی و توفیق روز افزون آرزو میکنم.
اینجانب به عنوان تنها مراقب ماما در مرکز بهداشت و درمان شمالغرب، هماهنگ کننده امور مامایی سلامت خانواده و رابط مادران باردار پرخطر بوده و کلیه فعالیت های حوزه مامایی در واحد سلامت خانواده از مراقبت های دوران بارداری، قبل و بعد از زایمان گرفته تا مراقبت های دوران میانسالی و یائسگی ( معاینات ادواری، غربالگری انواع کانسرهای بانوان، غربالگری پوکی استخوان و کمک به کاهش عوارض دوران یائسگی، مشاوره های تخصصی در زمینه باروری، انجام خدمات باروری سالم و فرزندآوری، بهداشت زنان، مشاوره و آموزش دوران بلوغ، شیردهی، راهنمایی زوجین در امور تنظیم خانواده، اجرای وبینارهای آموزشی برای کارکنان و خانواده های جمعیت تحت پوشش براساس الگوهای معین و بررسی سوابق واکیسناسیون جمعیت تحت پوشش و تعامل با مرکز بهداشت استان جهت آگاهی و بکارگیری آخرین دستورالعمل ها را برعهده داشته و جز وظایف بنده می باشد.

شما امسال به عنوان مامای برتر درمانگاهی در سطح بهداشت و درمان صنعت نفت انتخاب شدین، برای اینکه یک فرد به عنوان ماما در فعالیت هایی که انجام میده به موفقیت برسه چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟
فعالیت به عنوان کادر درمان مستلزم عشق و علاقه وافر  به این کار است. با توجه به اینکه یک ماما بایستی هر لحظه با مادران باردار در ارتباط بوده و به آن ها حس آرامش القا کند بایستی از مهارت های ارتباطی و رفتاری ویژه ای برخوردار باشد که به صورت تیتروار بهشون اشاره میکنم:
-    داشتن وجدان کاری و حس مسئولیت که پایه و اساس این شغل محسوب می شود.
-    اعتماد به نفس بالا حین انجام کار
-    صبوری و حفظ آرامش در مواجهه با شرایط سخت مادران باردار
-    همزاد پنداری با مددجو برای درک بهتر انتظارات و خواسته های مریض از ماما، که این بند جز رموز موفقیت کاری یک ماما است چون باعث اعتماد فی ما بین و ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر میگردد.
-    داشتن قدرت و روحیه کار تیمی
-    داشتن قدرت تصمیم گیری صحیح و منطقی و سرعت عمل در شرایط بحرانی
-    توانایی استفاده از دانش و ابتکار عمل در فعالیت های انفرادی ( دانش یک ماما بایستی آپدیت و بروز باشد)
-    رازداری و ایجاد ارتباط کلامی و غیرکلامی موثر با مددجو و نگرش مثبت، وسیع و آگاهانه به مسائل و مشکلات مراجعین

در محیط کار چه خبرهایی از طرف مراجعینی که دارین باعث میشه بیشتر از کارتون لذت ببرین
مطمئنا ابراز لطف، محبت و رضایتمندی مراجعین باعث خرسندی و مایه مباهات اینجانب بوده و باعث دلگرمی در انجام هر چه بهتر وظایفم می شود. علاوه برآن حصول نتیجه مثبت بعد از انجام کار بسیار دلپذیر و خوشحال کننده است. چه خوب است شغل افراد آمیخته با اعمال انسان دوستانه باشد و من چه قدر شاکرم به درگاه احدیت که این شرایط در کار ما فراهم است. کمک و مشاوره به افرادی که نیاز دارند و نظاره گر بودن نتیجه مثبت کارها لذتبخش و خوشایند است. اگر حمل بر خودستایی نباشد ذیلا به مواردی اشاره میکنم:
-    مادری اظهار میکرد که کودکش از بنده به عنوان یک الگو حرف شنوی داشته و توصیه ها و نصایح من باعث ترک برخی رفتارهای ناشایست کودکانه و بهبود سوتغذیه و همکاری بیشتر کودک با پدر و مادرش شده و دوست دارد در هر بار مراجعه به بهداری حتما به ملاقات من بیاید و چه لذت بخش خواهد بود این کودک جلو چشمان ما بزرگ شده و همچنان روند موفق و رو به رشدش را ادامه دهد.
-    ابراز رضایت و اعتماد مادران بارداری که بنده به طور 24 ساعته و حتی در روزهای تعطیل از طریق تلفن و شبکه های اجتماعی باهاشون در ارتباط بوده و این ارتباط  باعث آرامش خاطر و کاهش نگرانی و استرس آنها شده است.
-    بهبود وضعیت مادران بارداری که با بدحالی به بهداری مراجعه و با حل مشکلشان از طریق مشاوره با رضایت کامل و احساس آرامش ابراز لطف کرده و حضور بنده را به عنوان عامل موثر بدست آوردن آرامش و به نوعی تکیه گاهشان قلمداد میکنند.
-    عزت و احترامی که مراجعین عزیز به بنده قائل و معترف به نظم و وجدان کاری ام بوده و مرا محرم اسرار خویش دانسته و اکثر مشکلات خودشان را با من در میان می گذارند مثل نا امید بودن  از شیردهی که با ارائه راهکارها و مشاوره های تخصصی حل می شود، پیگیری و پافشاری بر آزمایشات و انجام غربالگری مدوام، علیرغم سرسختی برخی مراجعین که بعد از مدتی و مراجعه به پزشکان مربوطه و تاکید آن ها بر اینکه راهکارهای ارائه شده توسط بنده و انجام غربالگری و تشخیص زودهنگام از ابتلای شما به کانسر پیشرفته جلوگیری کرده برای بنده ارزشمند و لذت بخش است.

به عنوان یک ماما چه توصیه ای برای مادران باردار برای داشتن یک بارداری کم خطر دارین؟
در تمام نقاط دنیا اهمیت و ارزش پیش بارداری از خود بارداری بیشتر است. لذا برای داشتن یک باروری سالم و کم خطر تمامی زنان در سنین باروری بهتر است مراقبت و مشاوره قبل از بارداری دریافت کنند بنابرین خیلی از مداخلات و اصلاح سبک زندگی( از قبیل رژیم غذایی سالم و مغذی، وضعیت بدنی و وزن نرمال، دهان و دندان ، مصرف مکمل ها، بیماری های مزمن، مصرف داروها و...) که می تواند در دوران بارداری مشکل ساز باشد، باید  در دوران پیش از بارداری انجام شود. چرا که انجام برخی اقدامات و مداخلات در دوران باردای مشکل ساز می باشد و یا امکانپذیر نبوده و زمان طلایی مراقبت از دست میرود.

سخن آخر

در آخر بار دیگر از خدمات همه ماماها در تمامی عرصه های خدمات بهداشتی،درمانی و آموزشی تشکر میکنم، خصوصا ماماهایی که در حوزه بهداشت فعالیت کرده و جز ماماهای گمنامی هستند که شاید در زمان تولد کنار ما نباشند ولی از زمان قبل از بارداری، مراقبت های دوران باردای و بعد از زایمان، نوزادی، کودکی و تا دوران سالمندی مادران در کنارشان می مانند و ارائه خدمات میکنند. امیدوارام روز به روز نقش، اهمیت و جایگاه قشر زحمتکش ماما در کشور عزیزمان بیش از گذشته پررنگتر شده و اهمیت تلاش های این حوزه بیش از بیش منعکس شود.
همچنین در پایان از رئیس محترم بهداشت و درمان شمالغرب، مسئول امور درمان ، مسئول روابط عمومی و همکاری تیم سلامت خانواده و  سایر همکارانی که به عناوین مختلف با اینجانب، مقبل زحمت و همکاری شده اند نهایت تشکر و قدردانی را  دارم.







۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۲:۲۲
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۲۸۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید