سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۵۷

اخبار

با پیشگیری از پوکی استخوان آشنا شوید ا!!

پوکی استخوان بیماری شایع است که باعث ضعیف شدن استخوان ها شده و خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد.

پوکی استخوان یا استئوپروز "Osteoporosis" به معنی کم شدن تراکم استخوان است که بدنبال آن قدرت استخوان کم شده و شکننده میشود. پوکی استخوان  بیماری شایع است که باعث ضعیف شدن استخوان ها شده و خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد. به دلیل اهمیت و برای آگاه کردن عموم در مورد پیشگیری از بیماری پوکی استخوان ، 20  اکتبر  (28 مهر ماه) هر سال "روز جهانی پوکی استخوان نامیده شده است و شعار اصلی آن این است که :با وجود وخیم بودن بیماری پوکی استخوان، افراد می‌توانند سلامت استخوان‌های خود را با ساختن استخوان‌هایی محکم از طریق شیوه ی صحیح زندگی تامین کنند.

پوکی استخوان بیماری است که می‌تواند نهفته بماند و تا زمانی که شکستگی استخوان به وجود نیاید هیچ علامت ظاهریی نداشته باشد. در حال حاضر با رشد سن جوامع بیماری پوکی استخوان از نظر بهداشت جهانی به عنوان چهارمین علت مرگ و میر شناخته شده است.پوکی استخوان در جامعه پزشکی بدون علائم بالینی است و ژنتیک،جنسیت،سن،عدم تحرک و تغذیه از مهمترین عوامل موثر در پوکی استخوان است .

سه عامل موثر در حفظ سلامت استخوان ها شامل  دریافت کلسیم کافی ،ویتامینD،ورزش است،درمان بیماری پوکی استخوان جلوگیری از پیشرفت بیماری و کمک به بهبود آن است که با تغییر در رژیم غذایی ، مواد پروتئینی ، کلسیم مکمل ، املاح و ویتامین‌ها و مخصوصا ویتامین D از راه غذایی و دارویی به این بیماران انجام می شود.

با توجه به اینکه سن جوامع رو به افزایش است میزان درصد افراد مبتلا به پوکی استخوان هم در حال رشد است و طبق آمار بهداشت جهانی 30 درصد از افراد مبتلا به پوکی استخوان به دلیل شکستگی در عضو بدن فوت می کنند و مابقی  نیاز به دوره های درمان و مراقبت دارند که هزینه های بسیار زیادی را متحمل می شود.

در صنعت نفت به دلیل افزایش اطلاعات و آگاهی و معانیات دوره ایی خوشبختانه تعداد بیماران مبتلا به پوکی استخوان چشم گیر نیست . افزایش میزان آگاهی مراجعه کنندگان در خصوص بیماری پوکی استخوان و نیز ارائه خدمات مناسب در کلینیک های صنعت نفت باعث شده است کارکنان صنعت نفت و خانواده هایشان با مراجعه در زمان مناسب از بروز این بیماری پیشگیری کنند.مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین D ، کاهش مصرف کافئین و ورزش هایی که باعث تقویت ماهیچه ها است از عوامل موثر و تاثیر گذار در پیشگیری این بیماری دارد. .

پوکی استخوان

۲۹ مهر ۱۳۹۶ ۱۴:۰۹
تعداد بازدید : ۸,۲۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید