سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۲۴

اخبار

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی از بهداشت ودرمان شمالغرب بازدید کرد.

دکتر جعفر تبریزی از طرح پزشکی خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور و انطباق آن با استانداردهای وزارت بهداشت بازدید کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، دکتر جعفر تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی روز چهارشنبه مورخ 98/8/29 جهت بررسی انطباق خدمات پزشکی خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با استانداردهای وزارت بهداشت بازدیدی را از این بهداشت و درمان بخصوص مرکز سلامت خانواده داشت.

دکتر تبریزی گفت : Family  practice پزشکی خانواده جدا از Family  phisicion  است که در مورد اول یک تیم مسئول سلامت خانواده است که طبق استاندارد WHO برای هر 10000 نفر سه پزشک و شش نفر مراقب یا همان پرستار خانواده می باشد ، در حقیقت هر پزشک با دو مراقب یا پرستار کار می کند و این آمار برای کشورهای توسعه یافته برای هر 1500 نفر یک پزشک و در کشوری همچون کوبا برای هر 500نفر یک پزشک می باشد و به همین دلیل کوبا خود صادر کننده طرح پزشک خانواده به امریکا و سایر کشورها می باشد.این آمار برای کشور ما در مناطق شهری برای هر 10 تا 12 هزار نفر و در روستا برای هر 4000 نفر متاسفانه یک پزشک خانواده است و هدف ما رسیدن به الگوی WHO می باشد.

ایشان در ادامه با اشاره به سایر جنبه های قابل بررسی در طرح پزشکی خانواده بعد از تقسیم بندی  نیروی انسانی ، ارائه بسته های خدمت و اینکه در کجا کدام بسته قابل ارائه می باشد اشاره کرد و گفت مهمترین کاری باید انجام داد این است که حتما خدمت فعال باشد و با اشاره به اجرای برنامه « هر خانه یک پایگاه » در سه دانشگاه از 5 آذر با دستور وزیر بهداشت به گسترش آن از 3 اسفند در کل کشور خبر داد و گفت با توجه به محدودیت های نیروی انسانی در کل کشور از ظرفیت دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی نیز استفاده خواهد شد.

ظرفیت های مثبت صنعت نفت برای اجرای طرح فوق از دیگر نکاتی بود که دکتر تبریزی به آن پرداخت و گفت سه رکن اصلی برنامه پزشکی خانواده ؛ مراجعین ، واحدهای ارائه دهنده ی خدمت ، مدیریت و IT  است و  بدلیل ارتباط نزدیک و تنگاتنگ همکاران پزشکی خانواده با مراجعین خود امکان اجرای طرح « هر خانه یک پایگاه » بهتر صورت خواهد پذیرفت.

در جلسه ای که با حضور مسئولین این بهداشت و درمان و همکاران واحد پزشکی خانواده با حضور دکتر تبریزی تشکیل شد دکتر شمس الدین حسینعلی زاده رئیس این بهداشت و درمان با اشاره به اقدامات انجام در این مرکز در حوزه پزشکی خانواده گفت از سالها پیش صنعت نفت پیشقدم در اجرای طرح پزشکی خانواده است که بر هماهنگی کامل جهت اجرای منویات وزارت بهداشت برای یکسان سازی فرم ها و اجرای دستورالعمل های وزارت بهداشت در طرح پزشکی خانواده تاکید کرد.

دکتر مریم احضار مسئول پزشکی خانواده با ارائه پاورپوینتی کامل در خصوص پزشکی خانواده ، از صفر تا صد اجرای این طرح را در بهداشت و درمان صنعت نفت به تفصیل بیان کرد و به تشریح افراد دخیل در این طرح ، اجرای مراقبت های بعمل آمده همچون طرح سلامت دهان و دندان ، طرح نوجوان و ..  نرم افزار های مورد استفاده همچون نرم افزار سخن ، بهبان و پارسی پل آزمایشگاه نیز توضیحات مفصلی را ارائه کرد و مداخلات انجام یافته توسط همکاران را در جهت بهبود سلامت خانواده صنعت نفت بیان کرد سپس در مورد خطر سنجی بیماریهای قبلی عروقی و کارت های رنگی آن توضیحات مبسوطی را ارائه نمود.

ایشان آمار ماهیانه پزشکی خانواده و نمونه ای از مراقبت های سلامت باروری را در پاورپوینت نشان داده و در مورد پرسشنامه ها توضیحات لازم را بیان کرد.

دکتر تبریزی در این مورد با اشاره به اینکه هیچ تضمینی برای سلامت ده ساله قلبی عروقی افراد وجود ندارد از عدم ارائه کارت سبز توسط همکاران این بهداشت و درمان به مراجعین ابراز رضایت کامل نمود.

دکتر احضار در مورد کلاس های آموزشی که توسط ایشان ، دکتر امیر محمود عرفانی و دکتر فرزاد توکلی برای مراجعین و همکاران در این بهداشت و درمان برگزار می شود اشاره کرد و گفت خانم دکتر خیاط زاده همکار وزارت بهداشت نیز در این خصوص با ما همکاری خوبی داشتند که جا دارد از ایشان تشکر نمایم.

سپس دکتر تبریزی با تبریک بازنشستگی ثریا شاپوران مامای بازنشسته این بهداشت و درمان و با ابراز خرسندی از حضور در شهر تبریز ، شهر اولین ها ، از کلیه همکارانجهت ارائه گزارش مبسوط و کامل تشکر کرد.

ایشان از کلیه واحدهای پلی کلینیک مرکزی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور بازدید کرد و با حضور در واحد پرستاری خانواده از نزدیک با روند تکمیل فرم ها و ارائه خدمات پرستاری خانواده قرار گرفت.

در واحد پزشکی خانواده با طرح سوالاتی از دکتر احضار ، روند درمانی پزشک خانواده در این بهداشت و درمان را مثبت ارزیابی کرد.



پزشک خانواده14
پزشک خانواده13
پزشک خانواده12
پزشک خانواده11
پزشک خانواده10
پزشک خانواده9
پزشک خانواده8
پزشک خانواده7
پزشک خانواده6
پزشک خانواده5
پزشک خانواده4
پزشک خانواده3
پزشک خانواده2
پزشک خانواده1

۲۹ آبان ۱۳۹۸ ۰۸:۵۱
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۸۳۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید