سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ ۱۷:۵۸

اخبار

برگزاری کارگاه آموزشی راهکارهای داشتن خانواده سالم در بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب

بهاورنیا گفت : گفتگو و گوش دادن به صحبت های افراد خانواده مهمترین راه برقراری ارتباط موثر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ؛ در راستای آموزش های کارکنان و خانواده در ایجاد هر بهتر ارتباط موثر ، واحد آموزش با همکاری مرکز سلامت روان جامعه نگر و مشاوره ، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان « راهکارهای داشتن خانواده سالم » روز چهاشنبه 1403/02/05 نمود.

در این کارگاه آموزشی ، بهاورنیا کارشناس ارشد روانشناسی مطالب ارزنده ای در خصوص رفتار با فرزندان ، موشکافی رفتار زوجین و راهکارهای برقراری ارتباط موثر و پایدار و ... بیان نمود.

وی گفت : ایجاد خانواده سالم به طور تصادفی اتفاق نمی افتد. وضعیت خانواده شما هر چه که باشد جمعا صاحب آن هستید. برای داشتن خانواده سالم حتما نباید تربیت عالی با سرمشق های مثبت داشته باشید. مهم این است که روی چه چیزی می خواهید تمرکز کنید.
در ادامه ایشان با بیان توصیه های عملی برای ایجاد تغییردر خانواده ، گفت : سیستم خانوادگی پذیرنده داشته باشید.اولین نیاز همه، نیاز برای پذیرفته شدن و تجربه حس تعلق به چیزی و کسی است. اگر این نیاز توسط خانواده برآورده نشود، بچه ها برای تجربه این حس سراغ هر گروهی اعم از خوب یا بد می روند.
چه عواملی حس تعلق به خانواده را کاهش می دهد؟

احساس تنهایی ،تردید در مورد ارزشمند بودن ،نادیده گرفته شدن ،وانمود کردن به این که هیچ مشکلی در خانواده وجود ندارد ،عوامل مختل کننده زندگی زناشویی ،در نظر نگرفتن شرایط جامعه موثر بر خانواده ، ازدواج کردن برای بهتر کردن حال خود، داشتن نگرش ایده آل نسبت به ازدواج
عامل مهم در اختلافات زناشویی اختلال عاطفی هر یک از زوجین است

منظور از اختلال عاطفی در اینجا اختلال روانی نیست. در واقع فرد دارای اختلال عاطفی با نگرش کوته بینانه ای که دارد قادر به استفاده از توانایی و هوش خود نیست و حتی به تخریب برنامه و اهداف زندگی خود می پردازد.
میراث خانوادگی شما ؛ بسیاری از رفتارهای شما به عنوان پدر و مادر ریشه در رفتارهای والدین شما با خودتان دارد. شما می دانید که شبیه پدر و مادرتان هستید. تجارب مربوط به کودکی ممکن است کوتاه باشند، اما تاثیر بلند مدت و شدید دارند. هر شخصی عکس العمل های متفاوتی نسبت به روش تربیتی والدینش داشته باشد و در ارتباط با فرزند خودش حالت تقلید کامل از رفتار والدین یا کاملا برعکس والدین نشان دهد که هر دو آسیب زننده هستند.
باور اشتباه: من آدم ارزشمندی نیستم رفتار: سکوت

فرد می پذیرد که به دلیل عدم ارزشمندی خود مورد سرزنش و تنبیه قرار بگیرد. این مساله به دلیل تجارب منفی در گذشته فرد ایجاد می شود. فرد به این نتیجه می رسد که باید سکوت کند و معمولا افراد آزارگر را جذب خود می کند. در این مورد هر چه یکی از زوج ها اصرار بیشتری برای گفتگو برای حل اختلافات داشته باشد، زوج دیگر سکوت خصمانه بیشتری اختیار می کند. آنگاه فرد طرفدار گفتگو احساس کینه و بیهودگی خواهد کرد.
وی در ادامه برای داشتن ارتباطات موثر درون خانواده ، گفت :خانواده خود را در حالت طرح قرار دهید

هر روز به طور جدی و هدفمند روی اصلاح موقعیت خانواده خود کار کنید. در این حالت ممکن است به فداکاری های زیادی نیاز داشته باشید. مثل برنامه ریزی دوباره یا صرف نظر از کارها یا فعالیت های شغلی برای ایجاد فرصت برای بودن در کنار فرزندان. زندگی عبارت است از یک سری از انتخاب ها و با پول نمی توان فرصت ها را خرید.
مثال هایی از حالت طرح

با خانواده دور هم جمع شوید و به این کار ادامه دهید. روزی یک ساعت را به خانواده اختصاص دهید. بعضی وقتها این کار مشکل ترین کار است زیرا مجبور می شوید که کارهای خود را اولویت بندی کنید.
اجازه دهید فرزندتان تجربه های متفاوتی داشته باشد. مثل هنر، علم، رهبری کردن یک گروه، ورزش.
فرزندتان را در معرض تجربه های مختلف قرار دهید و به آنها اجازه دهید تا دنیای بیرون را تجربه کنند و ببینند که باید به دنبال چه چیزی باشند. به آنها اجازه دهید که به دنبال یک سری از فعالیت ها بروند تا بدان طریق متوجه علاقه خود نسبت به چیزی بشوند که تا آن موقع از آن بی اطلاع بودند. چه از آن فعالیت ها خوششان بیاید چه نیاید. این به آن معناست که مجبورید بی تعصب بوده و در طول این مسیر خیلی از ناملایمات را تحمل کنید.
در خانه خود احساس امنیت و آرامش ایجاد کنید

به خودتان تعهد بدهید که شما و همسرتان هرگز جلوی بچه ها سر هم داد نخواهید کشید. بچه ها تمایل دارند که خودشان را به خاطر جروبحث های تهدید کننده سرزنش کنند. بچه ها فکر می کنند دعوای پدر و مادر تقصیر آنهاست. همچنین بچه ها فکر می کنند که وظیفه آنهاست تا اوضاع را به حالت عادی برگردانند. از طرفی آنها توانایی حل مشکلات پدر و مادر را ندارند. این باعث کاهش اعتماد به نفس آنها می شود.
حال باید دید تا چه حد می توانید صحبت کنید

بعضی از خانواده ها نمی توانند باهم صحبت کنند و ارتباط برقرار کنند، چیزی که باعث می شود، بیشتر از آنچه تصورش را دارید مشکل به وجود آید. تحقیقات بالینی که در این زمینه انجام داده شده است نشان می دهد، میزان مشکلاتی که بچه ها با آن درگیر می شوند، تا حد زیادی متناسب با تعداد کلماتی است که در خانه گفته می شود. یعنی هر چقدر در خانه کمتر صحبت کنید، بچه ها در خارج از خانه با مشکلات بیشتری روبرو می شوند.  
در مورد چیزهایی که زیاد مهم نیستند صحبت کنید

در طول روز چه اتفاقی برای خود یا فرزندتان افتاده است؟
این کار خطوط ارتباط را باز نگه می دارد و وقتی موقعیت اضطراری برای شما یا فرزندتان اتفاق افتاد، راحت تر می توانید صحبت کنید.
هر چقدر بیشتر باهم صحبت کنید ارتباط بین شما قوی تر می شود.
توصیه هایی در مورد روابط زوجین

تامین سلامت خانواده ابعاد متفاوتی دارد که بخشی به عهده جامعه ، والدین و فرزندان و بخشی به عهده مردان می‌باشد و در این میان نقش مردان در ارتقاء سلامت روان زنان از اهمیت خاص و چشمگیری برخوردار می‌باشد. اگر مردان تمایل به ارتقاء سلامت روان همسرانشان و ایجاد رابطه‌ای صمیمانه با اآنها داشته باشند بایدبه نکات زیر توجه خاص داشته باشند.

1- درک: شما باید نیازهایشان، عواطفشان، شادی، ناراحتی، سرزندگی، کسالت و خوب و بدشان را درک کنید. به ویژه اگر مورد بی مهری قرار گرفته‌اند، باید موقعیت آنان را درک و با آنان همدلی نمایید.
2-  گفتگو : زن با صحبت کردن تخلیه می‌شود. اگرچه به نظر مردان زنان در صحبت کردن افراط می‌کنند، هرگز زنان را از گفتن باز ندارید.
گوش دادن: اولین نشانه درک مردان از زن این است که به صحبت‌هایش به دقت و با توجه گوش دهند. هنگام صحبت او به جای دیگر نگاه نکنند، به گوشی نگاه نکنند، سرشان را بالا بیاورند، صمیمانه نگاهش کنند و …
خودداری  از بیان راه حل های کوتاه و قطع گفتار زنان
با سرعت چاره‌جویی و تدبیر نکنند. زن نمی‌گوید که شما چاره‌جویی کنید بلکه می‌گوید تا مسئله را بیان کرده باشد، برای مثال : می‌گوید سرم درد می‌کند. نگویید: برو دکتر. بگذارید به صحبت‌ها ادامه دهد.
بیان مشکلات: نه تنها از گوش کردن اجتناب نکنید، حتی از او پرسش هم بکنید تا بیشتر توضیح دهد و حرف بزند.
توجه : به زن توجه کنید، به نیازهایش، به لباس‌هایش، به ظاهرش، به فعالیت روزانه‌اش. 

مورد علاقه بودن: اساساً زن بیش از مرد، به صمیمیت نیاز و توجه دارد، با او صمیمی شوید و احساس دوست داشتن خود را در گفته‌ها و رفتار به او نشان دهید.
اعتبارداشتن نزد مرد: احترام و توجه شما به او اعتبار می‌دهد. به ویژه در حضور دیگران و تا حد زیادی این شما هستید که به او اعتبار می‌دهید.
قوت قلب بدهید :به او بگویید که دوستش دارید، بگویید که همیشه حمایتش می‌کنید، بگویید که تنهایش نمی‌گذارید، بگویید که حجم عمده‌ای از مشکلات زندگی او را به دوش می‌کشد، بگویید که او کانون محبت است و خانه بدون او روح ندارد.
مقایسه نکردن با دیگران :در حضور همسرتان از زنان دیگر چه به صورت تمجید، یا انتقاد و ایراد صحبت نکنید. این مسئله حساسیت آنها را برمی‌انگیزد.

روانشناسی4
روانشناسی3
روانشناسی2
روانشناسی1





۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۳۳
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۹۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید