سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ ۱۷:۴۸

اخبار

برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان «سلامت خانواده و جوانی جمعیت » در بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب

فیروزان کارشناس ارشد مامائی شعار امسال هفته سلامت با عنوان «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت » را تشریح نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، بمناسبت هفته سلامت و در راستای ارتقای سطح سلامت خانواده ها در صنعت نفت شمالغرب کشور ، آموزش با همکاری واحد بهداشت خانواده اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان « سلامت خانواده و جوانی جمعیت » در تاریخ 1403/02/05 نمود.

در این کارگاه آموزش فیروزان کارشناس ارشد مامائی مطالب ارزنده ای در خصوص سلامت خانواده و بخصوص در تشریح شعار امسال هفته سلامت نمود.

وی گفت : بی تردید یکی از عوامل مهم در پویای یک جامعه را می توان سلامت افراد آن جامعه دانست و در این راستا شعار امسال هفته سلامت : سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت است .

در ادامه گفت : یکی از پرفایده ترین ثروت های یک کشور ، جمعیت جوان آن است و جمعیت حوان بعنوان یکی از عوامل مهم اقتدار هر کشور به شمار می رود.نیرو مولد و جوان یکی از پایه های اصلی قدرت و رشد اقتصادی - اجتماعی محسوب شده و قدرات و توسعه هر کشور در رابطه با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا می کند.و ایران با جمعیت 83 میلیون و 500 هزار نفر از شاخص توسعه انسانی برخوردار بوده و در گروه کشورهای با رده بالای توسعه قرار دارد.

علاوه بر این از جمله شاخص های مهم توسعه انسانی ، امید به زندگی است و امیدا به زندگی زنان و مردان در ایران در طول 45 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و در حال حاضر امید به زندگی به بیش از 75 سال رسیده است . کشور ما سال ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و لازم است این ثروت حیاتی ، حفظ و تقویت شود.

و اما عوارض و چالش های کاهش جمعیت و افزایش نرخ سالمندی عبارتند از :

الف : پیامدهای اقتصادی : کاهش نیروی کار جوان و فعال ، کاهش تولیدات و خدمات ، جمعیت سالمند مصرف کننده ، بالا رفتن هزینه نگهداری سالمندان

ب: پیامدهای فرهنگی و اجتماعی : فرزندان کمتر و دشواری نگهداری سالمندان ، شکاف نسلی ، تک فرزندی موجب بر خوردن نسبت و توازن جمعیتی است ، عوارض فرهنگی و اجتماعی

علاوه بر اینها موجب از دست رفتن روحیه و شادابی جامعه می شود .

متاسفانه در سال های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است و بررسی نشان می دهد نرخ باروری کلی از دو یک دهم در سال 1395 به یک و شش دهم در سال 1400 رسیده است.

و در اینجا سوالی که مطرح است اینست که ؛ آیا کاهش نرخ باروری کلی و عوامل ایجاد کننده آن بر سلامت جامعه و خانواده اثر گذار است ؟ در پاسخ باید گفت گفت بلی تاثیر بسیار زیادی دارد و اما راهکار جلوگیری از این وضعیت چیست ؟

با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی گوناگون در کشورمان ، ایران  مهمترین راهبردها برای رشد نرخ باروری را بشرح زیر اجرائی نموده است :

-اصلاح زیر ساخت های اقتصادی - افزایش سطح رفاه اجتماعی و فرهنگ سازی در جهت ترغیب خانواده ها به فرزند آوری است.

بهداشت خانواده
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۰۱
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۱۰۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید