سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ ۱۳:۵۶

اخبار

مرکز سلامت روان جامعه نگر بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب از دریچه دید دکتر مقدم

دکتر مقدم ، مرکز سلامت روان این بهداشت و درمان را یکی از مجهز ترین مراکز سلامت روان در سطح سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ؛ بمناسبت هفته سلامت روان مصاحبه ای با دکتر مقدم ،رئیس مرکز سلامت روان جامعه نگر این بهداشت و درمان انجام داده ایم که در زیر می خوانید ؛

آقای دکتر لطفا در خصوص مرکز سلامت روان پلی کلینیک مرکزی اطلاعاتی را بیان فرمائید ؟

مرکز سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، یکی از مجهزترین مراکز سلامت روان با استانداردهای سازمان نظام روانشناسی و سازمان بهزیستی استان آذربایجان شرقی و از معدود مراکزی است که در سطح سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ، در ارائه خدمات مشاوره ای موفق بوده و نسبت به ارائه خدمات سواد سلامت روان ، خود مراقبتی در سطوح فردی، خانوادگی  و سازمانی ، نرم افزار های روان سنجی بصورت الکترونیکی می باشد.
در این مرکز سه نفر مشاور که دو نفر آقا دکتری تخصصی و یک نفر خانم با کارشناسی ارشد در دو شیفت صبح و عصر در طول هفته به مراجعین صنعت نفت شمالغرب کشور در ۳ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمات مشاوره ای می دهند.
در این مرکز کلیه اقدامات مشاوره ای در سطوح خانواده ، زوج درمانی ، کودکان ، نوجوانان ، تحصیلی ، پاسخ به نظریه های کمیسیون پژشکی و پرونده های طب صنعتی در مراکز عملیاتی بصورت فعال انجام می پذیرد.
تعداد مراجعین شش ماهه اول سال بطور تقریبی 1084 نفر  که تعداد 733 نفر زن  و 351 نفر آقا بوده است و  کلیه کارکنان و خانواده های تحت پوشش ، شرکتهای صنعتی نفت، از قبیل پالایشگاه تبریز، پتروشیمی تبریز، گاز استان آذربایجان شرقی ، شرکت پخش فرآورده های نفتی تبریز ، خطوط لوله نفت و مخابرات شمالغرب ، منطقه ۸ عملیات انتقال گاز، نفت و گاز پارس ، فلات قاره ، منطقه یک انتقال گاز، گاز پارس جنوبی، اکتشاف، شرکت گاز استان آذربایجان غربی ، مناطق نفت خیز جنوب، پالایشگاه نفت بندر عباس، ملی حفاری، مبین انرژی خلیج فارس، پخش مشهد، منطقه ۳ انتقال گاز، بهداشت و درمان تبریز، کانون و صندوق های بازنشستگی ، پتروشیمی پارس، مناطق اقماری جنوب و شمال کشوری  و مراکز پزشکیاری از این مرکز خدمات مشاوره ای دریافت می نمایند.
تمامی مشاورین این مرکز دارای پروانه نظام روانشناسی بوده و پروانه فعالیت حرفه ای این مرکز توسط سازمان بهزیستی استان آذربایجان شرقی  ، شهر تبریز ، صادر گردیده است که به همین منظور اطلاعات آماری مشاوره این مرکز بدون قید اسامی مراجعین ماهانه به این سازمان ارسال می گردد.‌

آقای دکتر علاوه بر خدمات مشاوره ای ، خدمات دیگری هم به مراجعین این مرکز ارائه می شود ؟

بله ، دوره های آموزشی از قبیل  کنترل خشم ، خود مراقبتی ، فرسودگی شغلی در سازمان ها، مدیریت بحران های اجتماعی و فردی ، مباحث خودکشی و اعتیاد بصورت  کارگاهی ، سمینار و وبینار در مناطق عملیاتی و خانواده های تحت پوشش انجام می پذیرد.
این مرکز همگام با سایر مراکز سلامت روان در اجرایی نمودن برمامه های عملیاتی سال ۱۴۰۳ تلاشگر بوده و تقریبا این برنامه شکل اجرایی به خود گرفته است.

در خصوص کمبود ها ، موانع یا مشکلات احتمالی چه اقداماتی انجام شده است ؟
موانع و مشکلات حاد در این مرکز با توجه به مدیریت خوب و کلان منطقه ، ارتباط صمیمی مسئولین مرکز سلامت روان با تمامی مسئولین ذیربط بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، مورد خاصی نداشته و در صورت بروز در اسرع وقت حل و فصل گردیده است.

چه اقدام شاخصی در این مرکز انجام پذیرفته است ؟
لازم به ذکر است ، مرکز سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور در تیر ماه ۱۴۰۳ ، میزبان سومین همایش سراسری شورای تخصصی سلامت روان برای اعضاء و رابطین مناطق سازمان در استان اردبیل بوده که تمامی سعی و تلاش این مجموعه در بالا بردن سطح کیفی و کمی در برگزاری همایش بوده  و تقریبا یکی از همایش های خوب و به یاد ماندنی برای مدعوین ، جهت رفع خستگی جسمی و روحی یک سال تلاش برای خدمات مشاوره ای در جهت اهداف سازمانی بوده است .

شنیده ها حاکی است ، شما فردی بسیار فعال هستید و علاوه بر مسئولیت مرکز سلامت روان ، مسئولیت های دیگری نیز برعهده دارید لطفا کمی در مورد آنها بفرمائید.
اینجانب علاوه بر مسئولیت رئیس مرکز سلامت روان بعنوان مشاور هم انجام وظیفه می نمایم . علاوه بر اینها ،  مسئولیت دبیر پدافند غیر عامل و مدیریت بحران و رئیس روابط عمومی این بهداشت و درمان را نیز بر عهده دارم.

شایان ذکر است ، همکاران من در مرکز سلامت روان ، دکتر اقدمی باهر ، دکتری تخصصی و بهاور نیا یکی دیگر از مشاورین با سابقه و تلاشگر این مرکز می باشند.

از اینکه وقت با ارزش خود را در اختیار ما قرار دادید متشکرم.


۲ آبان ۱۴۰۳ ۱۵:۵۰
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید