سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۰۵

اخبار

برگزاری کلاس آموزشی کرونا ویروس برای مدیران صنعت نفت شمالغرب کشور

کلاس آموزشی با موضوع کرونا ویروس و راههای پیشگیری از شیوع آن برای مدیران و مسئولین صنعت نفت شمالغرب کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، در راستای لزوم آشنایی مدیران و مسئولین با کرونا ویروس و راههای مراقبت و پیشگیری از ابتلا و شیوع آن ، آموزش این بهداشت و درمان با همکاری روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی با همین عنوان در مرکز آموزش شرکت گاز استان آذربایجان شرقی نمود.

در این جلسه که با دعوت از مدیران عامل ، مدیران منابع انسانی ، معاونین ، روسای روابط عمومی ، HSE و حراست  شرکت های صنعت نفت شمالغرب برگزار شد ، در ابتدا مهندس خطیبی با عرض خیر مقدم به حضار از میزبانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور تشکر کرد و سپس دکتر سودی متخصص عفونی توضیحات کامل در مورد سابقه بیماری کرونا ویروس و ویروس های مشابه همچون سارس ، MERS داده و گفت : تعداد مبتلایان به  ویروس کرونا طبق آخرین آمار 71429 نفر مبتلا می باشد.

وی در ادامه گفت : بیشتر مناطق درگیر جنوب شرق آسیا می باشد و در کشورهای حوزه خلیج فارس و امارات 8 مورد مبتلا بوده که 2 مورد آن در خود امارات بوده است.

ایشان میزان کشندگی ویروس را حدود 2.5 % اعلام کرد و گفت طبق آمار 17 بهمن بیشترین شیوع را داشته که علتش جواب آزمایشات استخراجی بیماران مشکوک بود ولی خوشبختانه بعد از آن تاریخ میزان شیوع آن رو به کاهش است . به غیر از کروناویروس آنفلوآنزا نیز در ایران و سایر کشورها وجود دارد و چون علائم مشابهی دارند تشخیص آن بسیار سخت است.

طبق آمار بهداشت جهانی آنفلوآنزای فصلی موجود ، آنفلوآنزای تیپ B است که علائم چندان شدیدی ندارد . در کشور آمریکا در ماه آخر سال 2019 ، حدود 250 مورد آنفلوآنزا وجود داشت ، دوره کمون بیماری کرونا ، حدود 12- 1 روز است که بطور متوسط 6 روز می باشد.

اهمیت دوره کمون ، دوره سرایت بیماری است . سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که 14 روز در نظر گرفته شود.

ویروس در محیط بیرون 1-2 روز پا برجا می ماند و ماندگاری آن در روی لباس 12-10 روز می باشد و بر روی دست نیز کمتر از 10 روز زنده است . چون آنزیمهای بدن آن را از بین می برد ولی دست از همه مهمتر است ، چون شایع ترین محل تماس است. مطالعات نشان می دهد که اکثر آقایان و با سن بالاتر درگیر بیماری هستند .

67 % موارد فوت در این بیماری بدلیل وجود بیماری زمینه ای دیگر می باشد.

علائم بیماری از خفیف تا پنومونی شدید می باشد و علائم پنومونی شدید ، تنفس بیش از 30 بار در دقیقه  و یا 90%> O2 sat    می باشد.

همچنین جزو بیماری هایی است که اپیدمی ایجاد می کند نظام مراقبت این بیماری دارای 3 اصل است 1- تعیین موارد قطعی کرونا ویروس جدید 2 تعیین عوامل خطر 3 نواحی جغرافیایی پرخطر

ایشان موارد مشکوک را فرد مبتلا به بیماری شدید تنفسی تبدار یا افرادی که در عرض روز گذشته سفر به کشور چین داشته اند یا علی رغم درمانی مناسب برای پنومونی بالغین پاسخ نامناسب داشته است اعلام کردند.

دکتر سودی در ادامه بهداشت دست را مهمترین عامل پیشگیری از شیوع این بیماری دانست که  شستشوی مداوم دست ها و ضد عفونی مناسب دست ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

مهندس زینالزاده ، توضیحات کافی در مورد ضد عفونی دست ها ، گندزدائی و راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس طبق چک لیست های تصویب شده در جلسه سلامت که در ماه پیش با موضوع کرونا ویروس را دادند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش کارکنان با روش های ضدعفونی دست ها و محیط کار و راه های مقابله و پیشگیری از بیماری ، گفت اگر شیوع این بیماری در کشور اتفاق بیفتد ، پزشک فرصت آموزش را نخواهد داشت پس بایستی آموزش های لازم به کارکنان ارائه گردد و موارد محافظتی چون ممانعت از دست دادن که در فرهنگ ما بسیار شایع است بهترین آموزش می باشد.

دستورالعمل های لازم به مدیران صنعت نفت شمالغرب کشور ارسال شده است که امیدواریم اطلاع رسانی های لازم به کارکنان به خصوص کادر رانندگان سرویس ها ، حراست  ، خدمات ، کارکنان رستوران ها و دستگاه های انگشت زنی مد نظر قرار گیرد.

در ادامه دکتر حسینعلی زاده رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، ضمن جمع بندی مطالب فوق ، توضیحات جامعی را در مورد ویروس کرونا ، راه های پیشگیری ، جلسات آموزشی برگزار شده در این بهداشت و درمان توسط متخصص عفونی و همکاران پزشک بیان نموده و از آمادگی صد در صد این بهداشت و درمان برای برگزاری کلاس های آموزشی در شرکت های صنعتی و هر گونه همکاری لازم اعلام نمود .

 

کرونا18

کرونا15
کرونا14
کرونا13
کرونا12
کرونا11
کرونا10
کرونا9
کرونا8
کرونا7
کرونا6
کرونا5
کرونا4
کرونا3
کرونا2
کرونا1

 

 

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۱۰:۴۹
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۷۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید