سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۱۷

اخبار

لزوم رعایت دستورالعمل پیشگیری ، کنترل و مقابله با کرونا ویروس در شرکت های صنعت نفت شمالغرب

کمیته سلامت بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور چهارمین دستورالعمل پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس را جهت استفاده در مراکز صنعتی تهیه و ارسال کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، پیرو دستورالعملهای شماره 1، 2 ، 3 و مستندات ارسالی سازمان بهداشت و درمان و مصوبات 158 ، 159 و 160 امین نشست کمیته سلامت بهداشت و درمان شمالغرب ، دستورالعمل شماره 4 پیشگیری ، کنترل و مقابله با کرونا ویروس جهت طرح در کمیته تخصصی سلامت شاغلین شرکت های صنعت نفت شمالغرب کشور و با قید فوریت ارسال شد تا با دقت بیشتری در شرکت های تابعه اجرائی گردد.

متن دستورالعمل بشرح زیر است :

با عنایت به اینکه تا اطلاع ثانوی بخشهای ادیومتری ، اسپیرومتری ، کلینیک تغذیه ، کلینیک سلامت روان ، فیزیوتراپی پلی کلینیک بهداشت و درمان منطقه تعطیل گردیده است ، اطلاع رسانی مقتضی برای کارکنان محترم بعمل آید .
 مشاوره تلفنی توسط روانشناسان بهداشت و درمان برای بیماران دارای پرونده و سابقه قبلی انجام خواهد شد لذا بیماران مرکز فوق از حضور در پلی کلینیک اجتناب نمایند .

مجدداً اعلام میگردد افراد پر خطر شامل : بیماران با نقص ایمنی (بیمارانی که بصورت مزمن از داروهای حاوی کورتون استفاده مینمایند ـ بیماران تحت شیمی درمانی ـ بیماران با سابقه بیماری بدخیمی ـ بیماران سابقه پیوند عضو ـ مبتلایان به HIV ـ بیماران قلبی ـ بیماران تنفسی اعم از آسم ، مصدوم شیمیائی ریوی  و ... ـ  بیماران با فشار خون بالائی که به درمان داروئی جواب نداده اند ـ افراد با BMI  بالای 40 ـ  سن بالای 60 سال ـ  بیمار دیابتیک بالای 55 سال ـ  بیمار دیابتیک انسولینی ( بدون در نظر گرفتن سن) ـ بیماران دیالیزی ـ بیماران تحت رادیوتراپی ـ خانمهای باردار و شیرده افرادی که به هر دلیل از آسپیرین به مدت طولانی استفاده میکنند ـ بیماران کلیوی مزمن ـ بیماران روانی مزمن ـ معتادان پرخطر ـ معلولان دارای آسیب نخاعی و فلج مغزی  ـ افراد دیابتی دارای عوارض ارگان های انتهایی ـ افراد دارای بیماری های کبدی فعال
و مزمن مانند سیروز ، هپاتیت فعال ) میتوانند با ارائه مستندات پزشکی ، توصیه های  پزشک سلامت
کار / پزشک معتمد را با توجه به  فرم معرفی نامه پزشک جهت شاغلین آسیب پذیر و دارای نقص ایمنی دربیماری کووید- 19  ( پیوست ) اخذ و به مسئولین ذیربط شرکت جهت اتخاذ تصمیم تحویل فرمایند .
دستورالعمل سرویسهای ایاب و ذهاب کارکنان بشرح ذیل و با جدیت اجرائی گردد :
ـ اطمینان حاصل شود سرویسهای ایاب و ذهاب نیم ساعت قبل از ورود کارکنان بطور کامل گندزدائی شده باشند .
ـ کارکنان از گفتگو در داخل سرویسها اجتناب نمایند.
ـ به جهت عدم امکان رعایت فاصله در داخل کابین سرویسهای ایاب و ذهاب ، کارکنان از ماسک استفاده نمایند .
ـ  از لمس میله ها و صندلی ها  توسط کارکنان اجتناب شود .
ـ پس از حرکت سرویس اگر فردی عطسه و یا سرفه نماید ، بقیه افراد از او فاصله گرفته و حداقل فاصله 2 متر باشد .
ـ بمحض پیاده شدن فردی که عطسه و یا سرفه نموده ایست ، محل گندزدائی شودو برای بعد موکول نگردد .
ـ در داخل سرویسها سطل آشغال درب دار دارای نایلکس موجود باشد تا در صورت استفاده کارکنان از دستمال کاغذی امکان دفع بهداشتی فراهم باشد .
ـ در صورت مساعد بودن هوای محیط حتماً پنجره های سرویسهای ایاب و ذهاب باز بوده و هوا در جریان باشد . در صورت عدم امکان حتماً سیستم مکش هوای داخل کابین به خارج ( محیط ) برقرار باشد .

دوباره تاکید می گردد حتی الامکان از سرو مواد غذایی که احتمال تماس دست وجود دارد اجتناب شود .( بعنوان مثال : نان  و شیرینی توسط افراد و قرار دادن داخل نایلکس در غذاخوریها ) حتی المقدور کارکنان از آسانسور استفاده ننمایند .کارکنان عزیز تا حد امکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند .حتی الامکان از ساعت مچی ، انگشتر و حلقه استفاده نگردد .از هر دستکش یکبار مصرف فقط یکباراستفاده گردد . زمان جلسات داخل شرکت به حداقل ممکن کاهش یافته و نفرات شرکت کننده در جلسه حداقل فاصله یک متری از همدیگر را رعایت نمایند . فواصل رودرو در جلسات حداقل 5/1 تا 2 متر رعایت شود .در صورت ضرورت بر برگزاری جلسات، از شروع تا پایان جلسه از ماسک استفاده شود .هدف از قرنطینه خانگی، قرنطینه جسمی و فیزیکی، ممانعت از رفت آمد بیمار در جامعه، جلوگیری از بروز مبتلایان نسل دوم و سوم ا ست.  مادامی که شمار زیادی ناقل بدون عوارض یا بیمار بالقوه وجود داشته باشد، قرنطینه خانگی به عنوان یک انتخاب مهم، می تواند راه حل مشکلی باشد که نهادهای درمانی نمی توانند آن را حل کنند. به طور کلی ماسک های جراحی پس از 2 ساعت یا در صورت مرطوب شدن میبایست تعویض گردد.همچنین هر زمانی که ماسک به وسیله قطرات سرفه یا عطسه یا دیگر اشیا آلوده ، آلوده شد یا هنگامی که ماسک دچار تغییر شکل ، آسیب یا بوی خاص گردید، حتما باید به سرعت ماسک تعویض گردد.
مواردی که میتواند سیستم ایمنی را کاهش دهد بشرح ذیل است :
ـ مصرف زیاد قند
ـ مصرف الکل
ـ استرس
ـ کم خوابی ( خواب روزانه 7ـ 9 ساعت الزامیست)
ـ عدم ورزش
مجدداً تاکید میگردد با توجه به دستورالعمل PRO-37-cov-1  هر فردی که یکی از علائم اشاره شده در ذیل را داشته باشد باید از حضور در محل کار اجتناب نموده و ممانعت بعمل آید و نامبرده به مرکز بهداشتی درمانی/ مرکز سلامت/ پزشک معتمد جهت ارزیابی و تعیین تکلیف ادامه کار، ارجاع شود .
 فرد با علائم ، زمانی مجاز به حضور در محل کار میباشد که گواهی سلامت خود را از پزشک معتمد / مرکز درمانی کسب و به واحد HSE شرکت تحویل نماید .
تاکیداً  به هیچ عنوان هیچ کارمند شناسایی شده با علائم ذیل حق ندارد با رضایت شخصی و بدون توصیه پزشک خودسرانه مرکز درمانی را ترک کند . مامورین محترم حراست لیست افرادی را که در استعلاجی میباشند را در دسترس داشته و زمانی اجازه ورود دهند که فرد بیمار گواهی سلامت داشته و پزشک مجوز حضور در محل کار نامبرده را صادر کرده باشد و برگه نیز به تایید کارشناس HSE مستقر در ورودی شرکت رسیده سپس اجازه ورود به شرکت صادر شود .
هریک ازعلامتهای ذیل بتنهایی ملاک عدم حضور فرددر محل کار خواهد بود مگر پزشک مجوز صادر نماید :
ـ تب بالای 3/37 درجه سانتی گراد (  T >37.3)
ـ علایم شبه آنفلوانزا (آبریزش بینی و عطسه)
ـ تب ، سرفه ، گلودرد( ILI )
خود اظهاری کارکنان در خصوص یکی از علائم اشاره شده در بند 15 این دستورالعمل بسیار حائز اهمیت بوده و نقش بسزائی در پیشگیری از گسترش بیماری خواهد داشت لذا ضمن اطلاع رسانی مکرر تمهیدات تشویقی برای این افراد مد نظر قرار گرفته و همچنین با کارکنانی که هر یک از علائم فوق را داشته و کتمان کنند برخورد قاطع اداری بعمل آید .
 کارشناسان محترم HSE و ضابطین سلامت در شرکتها بصورت مرتب در تمامی ساعات کاری کارکنان را از بابت علائم اشاره شده در بند 15 کنترل نمایند و مطابق دستورالعمل PRO-37-cov-1 عمل شود . صبحانه توسط کارمندان در منزل تناول شده و از صرف صبحانه دورهمی در ادارات اجتناب شود .از حمل مواد غذائی بخصوص نان و مواد غذائی که امکان شستشو وجود ندارد از مبداء تا مقصد بدون محافظ مناسب ( نایلکس ) بشدت اجتناب شود . مبادی ورودی و خروجی کارکنان / مراجعین در شرکتها بصورت مرتب و روزانه در چندین نوبت توسط دستگاههای سمپاش دستی یا برقی گندزدائی شود .
کارکنان حراست مستقر در مبادی ورودی شرکتها که وظایف کنترل تردد کارکنان / مراجعین را    عهده دار میباشند تاکیداً از ماسک استفاده نمایند . درصورت ضرورت کنترل وسایل کارکنان / مراجعین ، برای بازدید وسایل هر فرد صرفاً یک جفت دستکش یکبار مصرف استفاده شده و برای نفر بعدی تعویض
و در سطل آشغال درب دار با رعایت اصول صحیح در آوردن دستکش ( قبلاً اعلام گردیده )  اقدام گردد .
قبل از نگارش دفتر ورود و خروج توسط کارکنان / مراجعین در مبادی ورودی شرکتها ، یک جفت دستکش یکبار مصرف در اختیار کارمند / مراجعه کننده قرارگرفته سپس اقدام به ثبت دفتر گردد و در انتها با رعایت اصول صحیح ، دستکش خارج و در سطل آشغال درب دار انداخته شود .

۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ۱۴:۲۷
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۹۴۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید