سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۰۵

اخبار

مقابله با شیوع ویروس کرونا با اتخاذ تدابیر لازم برای شرایط اضطراری در واحد HSE

با وجود شرایط کنونی شیوع کرونا ویروس ، بهداشت محیط همچون سال های قبل خدمات خود را به نحو احسن ارائه می نماید.

با توجه به اهمیت بهداشت محیط در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا و مشکلات پیش آمده داریوش زینال زاده کارشناس بهداشت واحد HSE این بهداشت و درمانتوضیحاتی را ارائه نمود.

ایشان کارشناسی ارشد رشته بهداشت محیط از دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و از سال 95 در بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور مشغول بکارمی باشد.

زینال زاده با اشاره به اینکه رشته بهداشت محیط در حوزه های مختلفی که از مهمترین آنها شامل ؛ بهداشت مسکن ، آلودگی آب و فاضلاب ، بهداشت هوا ، بهداشت مواد خوردنی و آشامیدنی ، مدیریت پسماندها ، کنترل حشرات و ناقلین بیماری ها است فعالیت دارد . در ضمن علاوه بر بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور حدود 500 امکنه در سه استان آذربایجان شرقی ، غربی و اردبیل از شرکت های صنعتی صنعت نفت ، خدمات بهداشت محیط را از ما دریافت می کنند.

وی گفت : خوشبختانه با تعامل مناسبی که بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور با واحدهای HSE شرکت های تابعه شمالغرب کشور ایجاد کرده است ، هر ساله خدماتی را در قالب فروش خدمت به این شرکت ها ارائه می دهیم.

عمده خدمات قابل ارائه شامل ؛ انجام بازرسی های بهداشتی ، ارائه مشاوره در زمینه کنترل اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی ( که شامل آشپزخانه ها ، آبدارخانه ها ، نانوائی ها و ... است)، مهمانسراها ، مجموعه های ورزشی ، کمپ ها و سایر امکانی که نیاز به نظارت بهداشتی دارند.

آموزش پرسنل برای ارتقای سواد بهداشتی آنها از دیگر وظائف واحد بهداشت محیط است که هم در حین بازدید هایی که انجام می شود صورت می گیرد و هم در صورت نیاز ، به صورت متمرکز کلاسهایی را برای پرسنل برگزار می کنیم .

سمپاشی و طعمه گذاری برای حشرات و جانوزان موذی در مراکز یاد شده از دیگر اقداماتی است که هر ساله برای شرکت های تحت پوشش انجام می شود.

زینال زاده در ادامه گفت : از آنجایی که اینجانب علاوه بر کارشناسی بهداشت محیط مسئولیت امور کنترل عفونت بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب را بر عهده دارم ، لذا امسال شرایط ویژه ای را تجربه می کنیم و بحمدالله با تدابیری که در مجموعه بهداشت و درمان منطقه اتخاذ شد ، از قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور ، آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری را داشتیم و توانستیم تا به امروز علاوه بر پیش بینی ، خرید و مدیریت تجهیزات و لوازم مصرفی خود ، برای شرکت های صنعتی تحت پوشش نیز راهنمایی هایی در زمینه تهیه و استفاده از این ملزومات مخصوصا انواع محلول های ضد عفونی کننده و گندزدایی سطوح داشته باشیم که در این راستا شماره تلفن همراه همکاران HSE این بهداشت و درمان به شرکت های تابعه ارسال شد تا بصورت 24 ساعته پاسخگوی همکاران صنعت نفت منطقه باشیم.

وی در زمینه مدیریت و کنترل بیماری Covid-19 در این بهداشت و درمان گفت ؛ برگزاری کلاس های آموزشی مقابله با کرونا ویروس ( قبل از شیوع گسترده بیماری در ایران ) هم در سطح مدیران ارشد و روسای شرکت های صنعتی و هم در سطح کارکنان از اولین اقدامات بود که در ادامه آموزش نیروهای خدمات و تنظیفات و نظارت بر استفاده از انواع محلول های گندزدا از اقدامات بعدی ما بود.

با استفاده از دستگاه های سمپاشی دستی و پشتی جهت گندزدایی سطوح که در دو نوبت ، قبل از شروع وقت اداری و در ساعات میانی روز برای گندزدایی کل ساختمان پلی کلینیک صورت می گیرد.

خرید دستگاه گندزدای سطوح ( نوکومیست) و لامپ UV بمنظور گندزدائی سطوح برای بخش های پرخطر پلی کلینیک مرکزی از دیگر اقداماتی است که در حال اجرا می باشد.

علاوی بر موارد فوق سمپاشی اماکن در مدت 40 روز و در 130 نقطه محل از اماکن شرکت های صنعتی در سطح سه استان آذربایجان شرقی ، غربی و اردبیل انجام گرفت  که بالغ بر 120 هزار متر مربع را زیر پوشش خود قرار داد و سمپاشی این حجم از سطح ، مطابق تعرفه های مصوب مبلغی حدود یک میلیارد و ششصد و بیست میلیون ریال درآمدزایی برای بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور داشت.

در آخر جا دارد از همکاری دکتر حسینعلی زاده رئیس این بهداشت و درمان و دکتر عظیم زاده رئیس طب صنعتی داشته باشم که در تمامی مراحل با راهنمایی ها و مساعدت های خود ، ما را در ارائه بهینه خدمات یاری کردند. امید که با یاری خداوند و با همکاری و همدلی همکاران شرایط بحرانی کنونی را به سلامت پشت سر بگذاریم.

 

زینال زاده2
زینال زاده1

 

۲۱ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۲۲
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۹۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید