سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۴:۰۷
 

اخبار

پرستاران صف اول پیشگیری و درمان بیماری کووید 19

حسام زاده رئیس خدمات پرستاری ؛ پرستاران در صف اول مقابله و درمان بیماری کووید 19 هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، با توجه به شرایط کنونی افزایش شیوع ویروس کرونا و تحمل شرایط سخت افزایش همه گیری ها و میزان مرگ و میر ناشی از آن ، ارژنگ حسام زاده رئیس خدمات پرستاری ، از سختی ها و مشکلات واحد خدمات پرستاری می گوید :

در اوایل شیوع بیماری ،  بدلیل اطلاعات کمتر از نحوه مقابله و درمان بیماری کووید 19 ، من و همکارانم در مواجهه با بیماران استرس زیادی داشتیم و از انتقال بیماری به خود و خانواده امان هراس داشتیم که به مرور با افزایش آگاهی نسبت به بیماری ، از میزان این استرس کاسته شد . چرا که هم از راههای انتقال آگاه شدیم و هم پدستورالعمل های بهداشتی که از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  ارائه گردید بسیار راهگشا بود .مشکل اصلی کمبود نیروی پرستاری بود که فشار مضاعفی را بر ما تحمیل کرد چراکه در شرایط اضطرار کنونی ، همکاران پرستاری علاوه بر ارائه خدمات در واحد پرستاری ، در واحد آزمایشگاه نیز به یاری این همکاران می شتابند و علاوه بر آن خدمت رسانی در واحدهای پزشکی خانواده ، تریاژ و پره تریاژ از دیگر خدمات این عزیزان می باشد که با وجود ادغام پلی کلینیک مرکزی و درمانگاه خانواده گلستان ،این امر به نحو احسن اجرائی می گردد.

در زمینه میزان رضایت مراجعین هم باید بگویم ، بدلیل بالا بودن سطح دانش و آگاهی مراجعین و نیز حمایت بالای حمایت بالای سیستم درمان صنعت نفت از کارکنان خود ، در زمان ابتلا مراجعین ، امکان استفاده از ویزیت رایگان توسط پزشکان حاضر در پلی کلینیک مرکزی ، ارائه دارو ، انجام آزمایش و سایر اقدامات درمانی ، میزان رضایت کارکنان و خانواده عزیز صنعت نفت بالا می باشد که این امر باعث شده میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 بدلیل تشخیص زودهنگام و انجام اقدامات لازم درمانی ،در سطح قابل قبولی می باشد.

به جرات می توانم بگویم میزان خدمات ارائه شده این بهداشت و درمان نسبت به سایر مراکز درمانی چه از لحاظ کیفیت ارائه خدمات درمانی و چه تریاژ و غربالگری بیماری ، در سطح و کیفیت بسیار بالاتری قرار دارد.

میزان مراجعین غیر ضروری در این برهه کاهش یافته است که علت اصلی آن را می توان ارائه خدمات ، تحویل دارو درب منزل همکاران محترم بازنشسته و دارای بیماریهای خاص و غیر واگیر  که احتمال انتقال بیماری به آنها زیاد بود می باشد که جا دارد از مسئولان تشکر ویژه بعمل آید.

با توجه به گستردگی و وسعت ارائه خدمات به خانواده صنعت نفت در شمالغرب کشور ، که در سه استان آذربایجان شرقی ، غربی و اردبیل می باشد ، این بهداشت و درمان  در پلی کلینیک مرکزی ، مراکز سلامت کار پالایشگاه ، پتروشیمی تبریز و گاز استان آذربایجان شرقی ، مرکز سلامت خانواده ارومیه ، مراکز پزشکیاری در شش ایستگاه گاز ( هشترود ، مرند ، نوردوز ، تکاب ، تبریز و مرگنلر ماکو) و یک ایستگاه انتقال نفت در ترکمن چایارائه خدمات درمانی می نماید.

در این مراکز پزشکیاری با وجود عدم حضور پزشک ، پزشکیاران با حضور فعالانه خود در این مراکز با غربالگری و تریاژ از همکاران حاضر در این مراکز ، با تشخیص بموقع و در مواقع لزوم اعزام به مراکز مجهز درمانی ، میزان آسیب های ناشی از بیماری کووید 19 را به حداقل رسانده اند که البته با آموزش های چهره به چهره رعایت پروتکل های بهداشتی به کارکنان این مراکز ، ایمنی کارکنان و خانواده های آنها هم مد نظر ما می باشد.

در کل از تعداد 27 نفر پرستار و پزشکیار که در بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور خدمت ارائه می نمایند 12 نفر از این عزیزان به بیماری کووید 19 مبتلا شده و بالای 14 روز نیاز به استراحت داشتند که حدود 50 درصد پرسنل این واحد بود و این به دلیل ارتباط نزدیک با بیماران کووید 19 بوده است. ( چه در واحد تریاژ و چه در واحد اورژانس )

در خاتمه از تلاش تمامی همکاران پرستارم در دوران شیوع بیماری ویروس کرونا تشکر و قدردانی می نمایم.

 

حسام زاده

۲۱ فروردین ۱۴۰۰ ۰۸:۳۱
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۴۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید