سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۵:۲۸

اخبار

مصاحبه با حصاری بمناسبت روز جهانی بهداشت حرفه ای

حصاری کارشناس بهداشت حرفه ای گفت ؛ بهداشت حرفه ای نقش موثری در افزایش تاب آوری محیط‌های کاری در مقابل کرونا دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، بمناسبت هشتم اردیبهشت روز جهانی بهداشت حرفه ای ، خبرنگار روابط عمومی مصاحبه ای با سعدی حصاری کارشناس بهداشت حرفه ای این بهداشت و درمان مصاحبه انجام داده است.

 

 

مهندس حصاری کارشناس بهداشت حرفه ای منطقه شمالغرب با بیان تاریخچه ای از روز جهانی بهداشت حرفه ای و با اشاره به روز 28 آوریل برابر با 8 اردیبهشت سال 1400 به عنوان روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گفت : این روز به عنوان یک رویداد بین المللی ، برای گرامیداشت مدافعان سلامت در تمامی سازمانها ( بخصوص با توجه به شیوع ویروس کرونا) وآسیب دیدگان حوادث شغلی و بیماری‌های مرتبط با کار است. با توجه به اهمیت سلامت شاغلین در تمامی حرفه ها، سازمان بین المللی کار در راستای تروج فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای هر سال موضوع خاصی را مورد  تاکید قرار می دهند.

شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای سال 2021
" پیش بینی، آمادگی و مقابله با بحران با سرمایه گذاری در سیستم های انعطاف پذیر  OSH "

 
سازمان جهانی کار (ILO) به رسم سال های گذشته، در مورخ 28 آوریل (روز جهانی ایمنی و سلامت کار) شعار جهانی این روز را به صورت رسمی منتشر نمود. شعار امسال با توجه به بحران همه گیری ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار دادن سیستم های مدیریت ایمنی و سلامت کار در بسیاری از صنایع کشورهای دنیا، به این موضوع مهم اختصاص یافت. شعار روز جهانی ایمنی و سلامت کار بر استراتژی های تقویت کننده سیستم های مدیریتی ایمنی و سلامت کار در کشورهای مختلف به منظور ایجاد تاب آوری و مقابله با بحران پاندمی کرونا ویروس در حال حاضر و آینده بر اساس تجارب گذشته در دنیای کار تمرکز دارد.
از زمان ظهور بحران جهانی در اوایل سال 2020، بیماری همه گیر COVID-19 تأثیرات عمیقی در همه جا داشته است. پاندمی کرونا تقریبا تمامی جنبه های دنیای کار و کارگر را تحت تاثیر قرار داده است ، از خطر انتقال ویروس در محیط های کار تا خطرات ایمنی و بهداشت شغلی (OSH) که در نتیجه اقداماتی برای کاهش انتشار ویروس انجام شده است. شیوه های جدید کار کردن مانند تکیه گسترده بر دورکاری ، موقعیت‌های جدیدی را برای کارکنان به ارمغان آورده‌ است. با این حال این موقعیت‌ها ، ریسک‌های جدیدی مانند ریسک‌های روانی-اجتماعی یا افزایش خشونت را در بر داشته‌ است. اقدامات کنترلی کاهنده شیوع کرونا ویروس که در نتیجه مدیریت ریسک های ایمنی و سلامت شغلی اجرایی شده اند خطرات بالقوه  OSH، از جمله خطرات روانی – اجتماعی و به ویژه خشونت را به همراه داشته است.
گزارش های جهانی نشان می دهند که چگونه بحران پاندمی کرونا ویروس، اهمیت و ضرورت تقویت سیستم های ایمنی و سلامت کار، اعم از خدمات سلامت شغلی را تضعیف کرده است.

HSE در حقیقت به معنای سلامت، ایمنی و محیط زیست می باشد که مخفف شده واژه های  Health  ، Safety و Environment می باشد .
بهداشت حرفه ای می تواند در محیط کار ، از کارکنان در مقابل ریسک ها و خطرات احتمالی محافظت نماید که این موضوع به نفع مدیران و پرسنل و حفظ سرمایه های یک سازمان می باشد تا بتوانند خطرات شغلی و ریسک های حاصل از آن را کنترل نمایند.البته باید در نظر داشت از  HSEبه عنوان حرفه درمانی منظور نمی شود بلکه قسمتی از موقعیت های درمانی را شامل می گردد.

هر ۱۱ ثانیه یک مورد مرگ مرتبط با کار در دنیا

 
روزانه در جهان ۷۵۰۰ مورد مرگ ناشی از بیماری‌های مرتبط با کار و حوادث شغلی ثبت می‌شود، حدود ۶۵۰۰ مورد مربوط به بیماری‌های مرتبط با کار و حدود هزار مورد مربوط به حوادث شغلی می‌شود، به عبارتی دیگر سالانه دو میلیون و ۷۸۰ هزار مرگ ناشی از آسیب‌های کار گزارش می‌شود که از این رقم حدود ۸۶ درصد مربوط به بیماری‌های مرتبط با کار و ۱۳ درصد مربوط به حوادث شغلی است. متاسفانه حدود ۶۵ درصد از مرگ و میرهای مرتبط با کار در کشورهای آسیایی اتفاق می‌افتد.

ایمنی و بهداشت حرفه‌ای؛ نوعی سرمایه‌گذاری است

 
بر اساس تخمین‌های صورت گرفته، هزینه ناشی از روزهای کاری از دست رفته حدود ۴ و در برخی کشورها تا ۶ درصد تولید ناخالص داخلی است که جزئی از هزینه‌های مستقیم و مشهود حوادث و بیماری‌ها است. بر اساس تئوری کوه یخ این هزینه‌هایی که به آنها اشاره شد، نوک قله کوه یخ را تشکیل می‌دهد؛ در حالی که حدود ۴ تا ۱۰ برابر این هزینه های مشهود، هزینه‌های نامشهود است که قابل مشاهده نیست. این مطالب نشان می‌دهد که بر خلاف دیدگاه برخی کارفرمایان، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نه تنها هزینه نیست، بلکه عین سرمایه‌گذاری بوده و می‌تواند سبب افزایش بهره‌وری کسب و کار شود.

بهداشت حرفه‌ای؛ موثر در افزایش تاب آوری محیط‌های کاری در مقابل کرونا

 
بحران کرونا نشان داد بهداشت حرفه‌ای نه تنها می‌تواند بحث پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر ناشی از عوامل زیان آور محیط کار مانند عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و ارگونومی را تحت پوشش قرار دهد، بلکه می‌تواند در شرایط اپیدمی یا همه‌گیری جهانی نظیر آنچه‌که در مورد کرونا ویروس اتفاق افتاد، به بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی کمک کند و میزان تاب آوری آنها در مقابل بیماری را افزایش دهد؛ چراکه اگر محیط‌های کار آمادگی لازم برای رویارویی با این ویروس را نداشته باشند، منجر به قطع فعالیت اقتصادی آنها می‌شود؛ همچنان که این اتفاق را در کشور خودمان و جهان شاهد بودیم. ویروس کرونا به ما هشدار داد که نه تنها عوامل و شرایط زیان آور محیط کار که منجر به بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند را باید در نظر گرفت، بلکه باید حتما راهبردهای جدی برای پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیر نظیر کروناویروس هم داشته باشیم.

 

اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا در محیط‌های کاری بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب :

مهندس حصاری  با اشاره به اقدامات این بهداشت و درمان در مقابله با کرونا و همچنین پیرو خط مشی این بهداشت و درمان در خصوص صیانت از سلامت کارکنان، بیماران، خدمت گیرندگان و پیشگیری از حوادث، گفت: کمیته راهبردی مدیریت کرونا این بهداشت و درمان با محوریت ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته راهبردی مدیریت کرونای بهداشت و درمان صنعت نفت پس از مواجهه با بحران کرونا برای مقابله با کرونا در محیط‌های کار اقدام به برگزاری جلسات کمیته سلامت به صورت هفتگی کرده و اقدامات ویژه ای در این خصوص انجام داد، از جمله؛ توصیه به رعایت فاصله گذاری، ارائه و تشریح پروتکل‌های بهداشتی محیط کار برای مشاغل با ضرورت فعالیت زیاد مانند کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی ، حمل و نقل، اداری، شرکت های تحت پوشش، و طرح تشدید بازرسی های بهداشت حرفه‌ای و کنترل عفونت جهت نظارت بر ضد عفونی، گندزدائی و اجرای صحیح پروتکل های بهداشتی در بهداشت و درمان منطقه، تشکیل تیم EOC ، اجرای برنامه های مربوط به مسئولیت های اجتماعی این بهداشت و درمان، توزیع ماسک سه لایه ( سهمیه هر نفر به صورت ماهانه )، N95 و سایر تجهیزات حفاظت فردی بین پرسنل، تهیه و توزیع ضد عفونی کننده، پایش مراجعین از بدو ورود به بهداشت و درمان و در ورودی واحدهای با مراجعین زیاد ( دندان پزشکی، اورژانس )  با انجام تب سنجی و پالس اکسی متری و . . . انجام شده است.

فعالیت های روتین و برنامه های آتی واحد HSE بهداشت و درمان نفت شمالغرب :

 
بازدید از بخش ها/ واحد های مختلف ، تهیه گزارش و تکمیل چک لیست های مربوطه و اعلام کلیه ایرادات و نواقص حفاظتی و بهداشتی در زمینه ، ایمنی ساختمان  ،ایمنی برق  ،  ایمنی تجهیزات پزشکی  ، ایمنی بیمار، کنترل عفونت ها ، سیستم مجوز انجام کار  ، ایمنی تاسیسات ، ایمنی حریق ، ایمنی آزمایشگاه ،ایمنی مواد شیمیایی و . . . و ارائه پیشنهادات لازم جهت رفع آنها وانجام پیگیری های مربوطه.
همچنین نظارت بر موارد زیر :
•    نظارت بر سیستمهای اعلام و اطفا حریق، نظارت بر سیستمهای تهویه صنعتی و تهویه مطبوع، ارزیابی ریسک در واحد های مختلف بیمارستان ( انجام آنالیز شغلی JSA )، مدیریت پسماندها، ضبط و ربط محل کار ( Housekeeping )، کنترل حشرات و جوندگان در سطح بهداشت و درمان و همکاری با شرکت های تحت پوشش با همکاری کارشناس ارشد بهداشت محیط بهداشت و درمان
•    همکاری با واحد تدارکات در زمینه تعیین و خرید نوع وسایل حفاظت فردی متناسب هرشغل براساس ارزیابی ریسک انجام شده متناسب با هر بخش پلی کلینیک و همچنین نصب پوسترهای آموزشی بهداشتی و حفاظتی در محیط کار ، همکاری و نظارت برکیفیت آن ها براساس فرآیند انتخاب و خرید با واحد مربوطه ، آموزش و نظارت بر استفاده مستمر و نگهداری صحیح از وسایل حفاظت فردی
•    اقدام جهت استقرار و راهبری سیستم مدیریت مواد شیمیایی( شناسایی مواد شیمیایی موجود و تهیه و اجرای سیستم MSDS (برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی) برای کلیه مواد شیمیایی مورد مصرف و استفاده در کلیه مکان ها و آموزش کلیه موارد به شاغلین در معرض  با همکاری سایر بخش های مرتبط و یا علاقمند در پلی کلینیک ( در مراحل انبارش و نگهداری، مصرف و دفع بهداشتی )
•    اندازه گیری و تعیین کلیه پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و باکتریولوژیکی آبهای شرب
•    برنامه ریزی برای اجرا و نظارت برانجام معاینات شغلی(قبل ازاستخدام، دوره ای و اختصاصی) و تشکیل پرونده سلامت شاغلین و تهیه برنامه ها و اقدامات اصلاحی و ارایه گزارش بر اساس دستورالعمل ها و پروتکل های جاری
•    نظارت بر پیمانکاران در زمینه ایمنی و  بهداشت حرفه ای و رعایت مقررات مطابق با آئین نامه های مربوطه و از جمله آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری.
•    همچنین این بهداشت و درمان در راستای اجرای برنامه های عملیاتی و دستورالعمل های ستاد بهداشت و درمان صنعت نفت پروژه استقرار HSE-MS ( سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست ) را شروع کرده که ان شالله تا پایان سال 1400 به طور کامل اجرا خواهد شد.

پیام های بهداشت حرفه ای

 
•    ‌با رعایت اصول بهداشت حرفه ای از بروز بیماری ها و حوادث شغلی پیشگیری کنیم.
•    ‌با انجام به موقع معاینات ادواری و مشارکت در آن از بروز بیمایهای شغلی پیشگیری کنیم.
•    از وسایل حفاظت فردی متناسب باشغل خود استفاده کنید.
•    هدف بهداشت حرفه ای تامین ، حفظ و ارتقاء عالی ترین درجه ممکن سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی کلیه شاغلین می باشد.
•    قبل از شروع بکار دستورالعمل های ایمنی را مرور کنید
•    به علائم هشدار دهنده ایمنی توجه نمائید
•    از وسایل حفاظت فردی متناسب شغل خود استفاده نمایید.
•    معاینات دوره ای شاغلین ابزاری مناسب جهت تشخیص زودرس بیماریهای ناشی از کار و پیشگیری از آنها می باشد.

حصاری2
حصاری1

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۹:۱۷
پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور |
تعداد بازدید : ۶۰۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید